uw.edu.pl

Subskrybuj Kanał uw.edu.pl
Strona główna
Zaktualizowano: 5 dni 3 godziny temu

Projekt TRAIN4EU+ z dofinansowaniem H2020

pt., 2020-07-24 11:55
Sojusz 4EU+ otrzymał grant w konkursie programu Horyzont 2020 „Nauka z udziałem i dla społeczeństwa”. Dzięki finansowaniu możliwe będzie rozwinięcie wsparcia dotyczącego badań i innowacji europejskich uniwersytetów.

Konkurs „Nauka z udziałem i dla społeczeństwa” skierowany był do sojuszy uczelni, które w czerwcu 2019 roku zostały laureatami pilotażowego konkursu Komisji Europejskiej “Uniwersytety europejskie” organizowanego w ramach programu Erasmus+. Wśród konsorcjów, które otrzymały status “Uniwersytetu europejskiego” jest sojusz 4EU+, do którego należy UW i pięć innych uczelni badawczych w Europie (Uniwersytet Karola w Pradze, Uniwersytet w Heidelbergu, Uniwersytet Kopenhaski, Uniwersytet Sorboński, Uniwersytet w Mediolanie). Więcej informacji o 4EU+ >>

 

Grant programu Horyzont 2020 na realizację projektu TRAIN4EU+ („Transforming ReseArch & INnovation agendas and support in 4EU”) jest dodatkowym wsparciem, które pozwoli na wspólne opracowanie i wdrożenie długoterminowych strategii dotyczących badań i innowacji na uczelniach sojuszu 4EU+. Otrzymane finansowanie pozwoli rozwinąć działania, które przysłużą się do wzmocnienia instytucjonalnych instrumentów wsparcia dla badań naukowych i innowacji. Będą one dotyczyły m.in.

  • wdrażania i promocji open science,
  • budowania kapitału ludzkiego,
  • cyfryzacji i upraszczania procesów administracyjnych związanych z badaniami,
  • zapewniania równych szans w prowadzeniu badań,
  • współpracy z przedsiębiorstwami, organizacjami non-profit i innymi organizacjami sektora publicznego i prywatnego.

Z grantu nie będą finansowane wspólne projekty badawcze.

 

Przedsięwzięcie TRAIN4EU+ wpisuje się w misję sojuszu jako uniwersytetu europejskiego, która zakłada wspólne, długofalowe działania w zakresie badań, nauczania, administracji oraz współpracy z otoczeniem. W misji 4EU+ uczelnie członkowskie podkreślają wsparcie dla naukowców, którzy „dążą do poszerzania granic wiedzy”. Praca badaczy 4EU+ jest odpowiedzią na wyzwania stojące przed współczesnymi społeczeństwami.

 

Nagrodzony projekt został przygotowany przez międzyuczelniany zespół złożony z przedstawicieli każdej uczelni 4EU+ i koordynowany przez ekspertów z Uniwersytetu Kopenhaskiego.

 

Więcej informacji dostępnych jest na stronie 4EU+ >>

Mimo że przedsięwzięcie „European Universities” finansowane z programu Erasmus+ dotyczy wyłącznie kształcenia – współpracy w ramach innowacyjnej dydaktyki, wymiany studentów i pracowników oraz nowych programów nauczania – to powiązanie kształcenia i badań naukowych jest kluczowym założeniem strategii edukacyjnej sojuszu. Edukacja oparta na badaniach (research-based education) stanowiła ważne kryterium ostatniego konkursu na projekty dydaktyczne 4EU+.  Wsparcie badań odbywa się dzięki różnego rodzaju inicjatywom finansowanym ze środków własnych uczelni lub innych programów finansowania – np. minigrantom Uniwersytetu Karola czy minigrantom Uniwersytetu Warszawskiego na wsparcie współpracy uczelni 4EU+ w obszarze flagshipu 2.

Prezentacje i teksty o uczelni

pt., 2020-07-24 10:04
Na rok akademicki 2020/2021 Biuro Prasowe UW przygotowało nową edycję pakietu materiałów o uniwersytecie – gotowych prezentacji i tekstów o uczelni oraz szablonów do samodzielnego tworzenia prezentacji. Mogą z nich korzystać jednostki, pracownicy oraz doktoranci i studenci, np. przy okazji wystąpień publicznych, tworzenia stron internetowych, przygotowywania własnych materiałów o uczelni.

Prezentacje multimedialne oraz teksty o UW w dwóch wersjach językowych (polskiej i angielskiej) zawierają najważniejsze dane i fakty o uczelni – kształceniu, badaniach, współpracy międzynarodowej. Zostały przygotowane na podstawie najnowszego „Sprawozdania rektora z działalności uczelni”.

 

Pakiet zawiera także szablony do samodzielnego tworzenia prezentacji w wersji polskiej i angielskiej w programie Microsoft PowerPoint.

 

Prezentacje

Prezentacja w języku polskim:

1. wersja pdf do pobrania (Biuro Prasowe UW, 07.2020) >>

2. wersja ppt do pobrania – edytowalna, umożliwiająca usuwanie slajdów oraz dodawanie własnych slajdów (Biuro Prasowe UW, 07.2020) >>

 

Prezentacja w języku angielskim – wersja dłuższa:

1. wersja pdf do pobrania (Biuro Prasowe UW, 07.2020) >>

2. wersja ppt do pobrania – edytowalna, umożliwiająca usuwanie slajdów oraz dodawanie własnych slajdów (Biuro Prasowe UW, 07.2020) >>

 

Prezentacja w języku angielskim – wersja krótsza:

1. wersja pdf do pobrania (Biuro Prasowe UW, 07.2020) >>

2. wersja ppt do pobrania – edytowalna, umożliwiająca usuwanie slajdów oraz dodawanie własnych slajdów (Biuro Prasowe UW, 07.2020) >>

 

Szablony do samodzielnego stworzenia prezentacji

Szablon z polskim logotypem UW:

1. wersja pdf do pobrania (Biuro Prasowe UW, 07.2020) >>

2. wersja ppt do pobrania – edytowalna (Biuro Prasowe UW, 07.2020) >>

 

Szablon z angielskim logotypem UW:

1. wersja pdf do pobrania (Biuro Prasowe UW, 07.2020) >>

2. wersja ppt do pobrania – edytowalna (Biuro Prasowe UW, 07.2020) >>

 

Teksty

Tekst ogólny o UW: j.polski, 07.2020 (pdf), j.angielski, 07.2020 (pdf)

Tekst ogólny o UW, wersja dłuższa: j.polski,07.2020 (pdf), j.angielski, 07.2020 (pdf)

UW – Badania naukowe: j.polski, 07.2020 (pdf)j.angielski, 07.2020 (pdf)

UW – Kształcenie: j.polski, 07.2020 (pdf)j.angielski, 07.2020 (pdf)

 

Dlaczego warto studiować na UW?

pt., 2020-07-24 09:20
Trwa rekrutacja na studia. Dlaczego wybrać UW? Uniwersytet jest wśród 3% najlepszych uczelni na świecie. 94% osób z dyplomem UW znajduje zatrudnienie w ciągu roku od ukończenia studiów. Uczelnia należy do sojuszu 4EU+. Dzięki temu studenci będą mogli spędzić część studiów np. na Uniwersytecie Sorbońskim. Do 2025 na UW zmodernizowanych lub wybudowanych zostanie 18 gmachów.

Trwa rekrutacja na studia stacjonarne I stopnia i jednolite magisterskie na UW. Rejestracja prowadzona jest przez system Internetowej Rejestracji Kandydatów do 12 sierpnia.

 

Prestiżowy dyplom

W 17. edycji zestawienia Quacquarelli Symonds World University Ranking Uniwersytet Warszawski uplasował się na 321. miejscu na świecie, 141. w Europie i 1. w kraju. Podobnie jak w zeszłym roku, tym, co analitycy ocenili najlepiej były renoma uczelni i opinia wśród pracodawców. Dyplom ukończenia Uniwersytetu Warszawskiego jest atutem na rynku pracy – według badań prowadzonych wśród absolwentów 94% osób z dyplomem UW znajduje zatrudnienie w ciągu roku od ukończenia studiów, a umiejętności zdobyte podczas nauki są cenione przez przyszłych pracodawców.

 

Rozwój naukowy już w czasie studiów

Kandydaci mogą wybrać spośród ponad 100 kierunków studiów, z których część prowadzona jest w całości w języku angielskim. Osoby, które chciałyby rozwijać się w kilku dziedzinach mogą podjąć studia interdyscyplinarne, które pozwalają studentom samodzielne kształtować program w ramach kilku jednostek. Studenci już w trakcie nauki mogą uczestniczyć w projektach naukowych i współpracować z zespołami badawczymi.

 

Studia w Heidelbergu?

Najbardziej znanym programem stypendialnym dla studentów, w którym od lat uczestniczy UW, jest Erasmus+. W ciągu 20 lat skorzystało z niego 25 tys. studentów, doktorantów i pracowników Uniwersytetu. Dzięki członkostwu UW w sojuszu 4EU+ studenci będą mogli uczestniczyć w szkołach letnich lub spędzić część studiów na jednej z uczelni partnerskich: Uniwersytecie Karola, Uniwersytecie w Heidelbergu, Uniwersytet Sorbońskim, Uniwersytecie Kopenhaskim lub Uniwersytecie w Mediolanie. Krajową wymianę akademicką umożliwia program MOST.

 

Coraz lepsze warunki studiowania

Uniwersytet z roku na rok poprawia warunki pracy i studiowania. Dzięki wieloletniemu programowi rozwoju w latach 2016-2025 uniwersytet zrealizuje 18 inwestycji. Na trzech uniwersyteckich kampusach: przy Krakowskim Przedmieściu, na Ochocie oraz na Służewcu powstaną nowe budynki lub zmodernizowane zostaną już istniejące gmachy. To m.in. nowe osiedle akademickie na Służewcu, budynek nauk psychologicznych na Ochocie czy działająca już przestrzeń sportowa w Bibliotece Uniwersyteckiej.

Lektura na wakacje

czw., 2020-07-23 13:21
Wydawnictwa UW przygotowały listę lektur nieobowiązkowych. To cztery książki, które warto przeczytać podczas wakacji. Jest propozycja dla melomanów, podróżników, miłośników literatury amerykańskiej oraz amatorów boksu.

Czy książka naukowa może być dobrą lekturą na wakacje? – Oczywiście! Melomanom, w oczekiwaniu na przyszłoroczną edycję Konkursu Chopinowskiego, polecamy jego fascynującą historię, ukazaną jako swoisty fenomen kulturowy. Dla podróżników mamy całkowicie bezpieczną wyprawę w czasie i przestrzeni – z Polakami do malowniczego Egiptu przełomu XIX i XX wieku. Miłośników literatury może zainteresować zbiorowy portret kultowego pokolenia amerykańskich pisarzy z Jackiem Kerouakiem i Allenem Ginsbergiem na czele. A fanom sportu polecamy socjologa na bokserskim ringu, czyli zupełnie nietypową opowieść o środowisku bokserskim widzianym od środka – mówi Monika Wielga z WUW.

 

Chopinowskie igrzysko

– Raz na pięć lat odbywa się w Warszawie coś w rodzaju wyścigu pokoju na fortepianach – tak o Konkursie Chopinowskim napisał na łamach „Polityki” Paweł Beylin. Za nami 17 edycji. Książka „Chopinowskie igrzysko. Historia Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina 1927-2015” to opis dziejów najważniejszego w Polsce i jednego z najważniejszych na świecie konkursów muzycznych. Pierwsza próba ukazania go jako zjawiska kulturowego, z wykorzystaniem podejść badawczych i metodologii przyjętych we współczesnej humanistyce.

 

– Ponieważ nie chcemy tworzyć nudnego repetytorium, umieszczamy wzmianki o epizodach ilustrujących dzieje konkursu nie tylko jako wzniosłej celebracji sztuki, lecz także jako wydarzenia tworzonego przez ludzi – omylnych, mających słabe strony i popełniających błędy lub gafy – pisze prof. Paweł Majewski z Wydziału Polonistyki UW, jeden z autorów.

 

Autorzy ukazują nie tylko wymiar artystyczny konkursu, ale również pokazują go jako element gry politycznej. Opisują kryzys, który przechodził w ostatniej dekadzie XX wieku, a także jego reaktywację po 2000 roku i rosnącą w ostatnich latach popularność.

 

Co znaczy grać Chopina najlepiej? Czy Chopin to kompozytor światowy czy wyłącznie polski skarb narodowy? Który z konkursów nazywany był Gombrowiczowskim lub konkursem ulubieńców? Którzy laureaci wzbudzali najwięcej kontrowersji? Jaką rolę w trakcie konkursów odgrywał kaszel? Czy modnie jest słuchać Chopina?

 

Turyści, przedsiębiorcy, kuracjusze

W XIX w. pod rządami Muhammada Alego rozwinęła się w Egipcie turystyka. Do Gizy coraz częściej przyjeżdżali Polacy. Chociaż ze względu na polskie sukcesy archeologiczne zachęcano ich do zabierania ze sobą na wycieczki sekstansu, barometru i taśmy mierniczej, pod piramidami lądowały czasem kwaszone ogórki czy wino i kawa. Jako pamiątki turyści kupowali barwne tkaniny z Damaszku, rzeźbione skorupy jaj strusich, a nawet haszysz. Co robiono na wierzchołku piramidy Cheopsa? Jakie zabawy wymyślali tam turyści?

 

Emil Hoff z Instytutu Historycznego UW odtworzył program typowej XIX-wiecznej wycieczki do piramid, opisał w jaki sposób turyści docierali do Gizy, co wiedzieli o zabytkach, i skąd czerpali tę wiedzę. Pokazuje jak proceder fałszowania zabytków przekształcił się w sztukę wytwarzania pomysłowych pamiątek.

 

Autor analizuje 150 lat obecności Polaków w Egipcie. Szczególnie przygląda się działalności dwóch pensjonatów, które założyli i prowadzili Polacy w uzdrowiskowej miejscowości Heluan. – „Willa Wanda”, a po niej „Pension Jola” były jednymi z nielicznych w tamtym czasie przedsiębiorstw polskich nad Nilem, stanowiły ważne skupiska Polaków w Dolnym Egipcie i na przestrzeni niemal półwiecza gościły wiele interesujących postaci – pisze Emil Hoff. W „Pension Jola” swój miesięczny urlop w 1932 roku spędził marszałek Józef Piłsudski. Miejsce wybrał głównie ze względu na pogodę, bo przebywał tam na przełomie marca i kwietnia. Jakie usługi proponowały te hotele? Ile kosztowały? Gdzie najchętniej spędzał czas marszałek? Odpowiedzi znajdują się w książce „Turyści, przedsiębiorcy, kuracjusze. Polacy w Gizie i Heluanie w XIX i pierwszej połowie XX wieku„.

 

Bitnicy

Dla fanów literatury amerykańskiej WUW proponuje książkę o pokoleniu Bitników, którzy dorastali na przełomie lat 30. i 40 XX wieku. Nazywano ich drugim straconym pokoleniem. – Można bez większej przesady powiedzieć, że każde lub prawie każde pokolenie ubiegłego, niespokojnego wieku, miało jakieś powody, by uważać się za „stracone”, powstaje więc pytanie, dlaczego właśnie bitnikom udało się zbudować tak trwały generacyjny mit? – pisze prof. Marek Paryż.

 

W publikacji przedstawiono ikony Beat Generation oraz pisarzy dalszego planu. Dużo uwagi poświęcono Jackowi Kerouakowi i Allenowi Ginsbergowi, jako najbardziej znanym twarzom Pokolenia Beatu. Pojawiają się ich inspiracje romantykami czy subkulturą hipsterów, wątki francuskie, a także romanse. W książce znajdują się nietuzinkowe biografie, frapujące charaktery i indywidualne talenty najważniejszych pokoleniowych pisarzy. Co pomogło rozdmuchać modę na Beat? Jaką rolę odegrały w tym media i krytycy?

 

„Bitnicy” to praca zbiorowa, pod redakcją prof. Marka Paryża z Wydziału Neofilologii UW, której podjęło się 14 autorów.

 

Na dystans

Wisława Szymborska powiedziała kiedyś, że nie być bokserem to jest nie być wcale. Wydaje się, że autor, dr Marcin Darmas z Wydziału Filozofii i Socjologii UW, postanowił sprawdzić to na własnej skórze. Przez trzy lata codziennie rano biegał ok. 8 km, po każdym treningu wykonywał sto pompek i dwieście brzuszków, chodził na zajęcia crossfitowe, stawał do walk w ringu. Oprócz materiału na książkę dorobił się też kontuzji łokcia, ciągłego bólu prawego kciuka, pękniętej łękotki lewego kolana.

 

Dr Darmas przekonuje, że boks, jako najbardziej kontaktowa dyscyplina, oparty jest na dystansie. Autor patrzy na ten dystans pod różnymi kątami: fizycznym, społecznym, międzypokoleniowym, miejskim, geograficznym czy emocjonalnym.

 

W XVIII i XIX wieku nie istniały w boksie jakiekolwiek reguły sportowych zachowań. Jakie reguły panują teraz? Jakie znaczenie w tym sporcie mają kulisy i talent sportowca? Czy boks to walka czy przemoc? Co etos rycerski ma wspólnego z walkami w ringu? W książce „Na dystans. Rozważania socjologiczne o boksie” znajdują się też wątki o medytacji, niewygodzie moralnej, grze teatralnej i zarządzaniu emocjami w boksie, a także niewykropkowane wypowiedzi Michaela Tysona i wiele innych cytatów.

Druga odsłona DIAGNOZY.plus

śr., 2020-07-22 14:37
Bezrobocie podczas epidemii utrzymuje się na stałym poziomie – to jeden z wniosków drugiej części badania DIAGNOZA.plus. Stan bezrobocia w czasie COVID-19 badają eksperci z Wydziału Nauk Ekonomicznych i Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego oraz ośrodka GRAPE i Centrum Analiz Społeczno-Ekonomicznych.

O pierwszej turze badania DIAGNOZA.plus pisaliśmy na początku czerwca. Została ona przeprowadzona w dniach 20-26 kwietnia. W kwietniowym raporcie można przeczytać m.in. o różnicach między danymi na temat bezrobocia dostarczanymi w ramach statystyki publicznej oraz badań ankietowych.

 

Druga tura badania, której wyniki właśnie zostały opublikowane, pokazała, że stopa bezrobocia od kwietnia nie wzrosła i obecnie wynosi ok. 5,4%. Z kolei bezrobocie rejestrowane jest nieco wyższe niż w kwietniu, ponieważ ludzie chętniej rejestrują się w urzędach. Badani pozostający bez pracy są przekonani, że aby ją znaleźć, będą musieli zmienić swoje kwalifikacje lub wykształcenie i poszukać pracy o innym charakterze niż ta, którą dotychczas wykonywali. Według autorów DIAGNOZY.plus, dla osób, które teraz szukają pracy, ważne jest, aby była ona bliżej miejsca zamieszkania niż dotychczas lub umożliwiała wykonywanie zadań z domu.

 

Wciąż wysoki pozostaje wskaźnik osób, których wynagrodzenie uległo zmniejszeniu w czasie pandemii, jednak od kwietnia spadł on o ok. 10 punktów procentowych. Niższe zarobki dotyczą obecnie nieco ponad jednej czwartej badanych. Ciekawą obserwacją jest też znaczny spadek popytu na pracę w poszczególnych województwach. Najwięcej miejsc pracy, które zostały dotknięte zmianami rynkowymi spowodowanymi pandemią, znajduje się w województwie mazowieckim.

 

Druga tura badania została przeprowadzona pomiędzy 22 i 28 czerwca, a jej pełne wyniki można poznać na stronie DIAGNOZY.plus.

Publikacja dot. bezpieczeństwa pracy ekspertów kryminalistyki w sprawach związanych z COVID-19

wt., 2020-07-21 14:05
Procedury pomagające zmniejszyć niebezpieczeństwo zarażenia się koronawirusem podczas pracy śledczej stanowią przedmiot publikacji, której autorem jest Kacper Choromański z Wydziału Prawa i Administracji oraz Centrum Nauk Sądowych UW. Artykuł ukazał się w czasopiśmie naukowym International Journal of Legal Studies.

Publikacja zatytułowana „Przeprowadzanie analizy śladów krwawych i innych czynności kryminalistycznych w sprawach obejmujących wystąpienie COVID-19” dotyczy podstawowych procedur, które pomogą zmniejszyć niebezpieczeństwo zarażenia się koronawirusem podczas wykonywania pracy śledczej. Autorem publikacji jest Kacper Choromański z Wydziału Prawa i Administracji oraz Centrum Nauk Sądowych UW. Tekst ukazał się na łamach recenzowanego czasopisma naukowego International Journal of Legal Studies (IJOLS).

 

– Publikacje kryminalistyczne, które pojawiały się dotychczas w związku z pandemią, miały jedynie ograniczony zakres. Artykuł ten stanowi syntezę wiedzy i informacji związanych z praktyką kryminalistyczną, głównie z analizą śladów krwawych, opublikowanych do tej pory w kontekście choroby COVID-19  – komentuje autor artykułu.

 

Zakres tematyki opracowania dotyczy praktycznych aspektów pracy analityka śladów krwawych, nie tylko na miejscu zdarzenia, ale także podczas czynności związanych z ujawnianiem śladów przy pomocy metod chemicznych, prowadzeniem badań aktowych czy oględzinami w laboratorium. Wnioski zawarte w artykule mogą stanowić użyteczną pomoc dla biegłych oraz przedstawicieli wymiaru sprawiedliwości, w Polsce i za granicą.

 

Artykuł dostępny jest w języku angielskim w formacie open access pod adresem: https://www.researchgate.net/

 

Publikacja powstała w ramach dodatkowej pracy w kierowanym przez Kacpra Choromańskiego projekcie „Nowa metodyka kategoryzacji śladów krwawych ujawnionych metodą chemiluminescencji, na miejscu zdarzenia, mogąca rozróżnić ślady zmywane od śladów zostawionych w sposób bierny”. Projekt ten uzyskał w 2019 roku dofinansowanie w ramach konkursu PRELUDIUM 16 Narodowego Centrum Nauki.

 

CPP w wakacje

wt., 2020-07-21 09:30
Centrum Pomocy Psychologicznej UW od początku epidemii koronawirusa prowadzi konsultacje psychologiczne online dla studentów i pracowników uczelni. Ze wsparcia przez internet można skorzystać także w okresie wakacji. W sierpniu studenci UW mogą również wziąć udział w warsztatach dotyczących budowania relacji oraz problemu prokrastynacji.

Centrum Pomocy Psychologicznej UW jest punktem pierwszej pomocy psychologicznej dla społeczności Uniwersytetu. W okresie epidemii koronawirusa jednostka ta udziela bezpłatnych konsultacji terapeutycznych online dla studentów i pracowników uczelni.

 

Ze wsparcia CPP można skorzystać także w okresie wakacyjnym. Internetowe konsultacje psychologiczne dostępne są teraz dla studentów i pracowników UW bez zapisów, cały czas można także korzystać z doraźnej pomocy online w sytuacjach kryzysowych. Informacje szczegółowe dotyczące zdalnych spotkań z psychologami znajdują się na stronie CPP.

 

Letnie warsztaty

W wakacje studenci UW będą mogli także wziąć udział w organizowanych przez CPP letnich warsztatach online, dzięki którym zdobędą większą wiedzę o sobie oraz nowe umiejętności interpersonalne.

 

– W natłoku codziennych obowiązków często nie mamy czasu, żeby przyjrzeć się swoim problemom. Dlatego też wakacje to świetny moment dla studentów na nadrobienie różnych zaległości, również tych związanych z potrzebą rozmowy o przeżywanych stresach i trudnościach. To także dobry czas na rozwijanie umiejętności, np. związanych z budowaniem relacji. Z pewnością zaprocentują one w czasie roku akademickiego – mówi dr Szymon Chrząstowski, kierownik CPP UW.

 

Celem cyklu warsztatów „Wakacyjny remont relacji” jest rozwijanie uważności w relacjach z bliskimi, zwiększanie świadomości na temat wpływu wcześniejszych doświadczeń na obecne związki oraz poszerzanie kompetencji dotyczących budowania i dbania o relacje. Drugi z warsztatów w ramach oferty wakacyjnej CPP dotyczy zagadnienia prokrastynacji. Warsztaty „Nie odkładaj na później – warsztat dla osób z problemem prokrastynacji” przeznaczone są dla osób, które unikają zaangażowania przez robienie niepotrzebnych rzeczy lub mają problem z podejmowaniem decyzji. Warsztaty obejmują 5 spotkań online w grupie od 5 do 7 osób. Pierwsze ze spotkań odbędzie się 19 sierpnia.

 

Na warsztaty obowiązują zapisy. Informacje szczegółowe dotyczące tematyki warsztatów oraz możliwości udziału w spotkaniach znajdują się na stronie internetowej http://cpp.uw.edu.pl/ oraz na profilu jednostki na Facebooku.

 

Wsparcie w czasie epidemii

Od 16 marca do połowy lipca 2020 r. w konsultacjach online udzielanych przez psychoterapeutów Centrum Pomocy Psychologicznej UW wzięło udział 280 osób, z czego 180 po raz pierwszy. W czasie epidemii SARS-CoV-2 dr Anna Mach i dr Joachim Kowalski prowadzili także grupę wsparcia w formie online. Więcej informacji o działalności CPP UW znajduje się pod adresem: http://cpp.uw.edu.pl. Na stronie CPP dostępne są także stale aktualizowane informacje o możliwości uzyskania wsparcia w innych placówkach na terenie Warszawy.

 

Doktoranci z UW laureatami konkursu ETIUDA

pon., 2020-07-20 13:39
14 osób z UW otrzyma granty w ramach konkursu ETIUDA 8. Doktoranci przeznaczą środki z Narodowego Centrum Nauki na badania prowadzone w ramach dziewięciu projektów z obszaru nauk humanistycznych, społecznych i o sztuce, jednego z nauk o życiu i czterech z obszaru nauk ścisłych i technicznych. Wśród tematów są m.in. bóstwa starożytnego Egiptu, ekowioski, cyfryzująca się administracja i cząstki elementarne.

ETIUDA jest skierowana do uczestników studiów doktoranckich lub osób mających otwarty przewód doktorski. W ósmej edycji konkursu granty zostały przyznane 84 osobom. Stypendium naukowe, które będą otrzymywać doktoranci to 5 tys. zł miesięcznie w okresie przygotowania rozprawy doktorskiej. Laureaci odbędą też staże naukowe za granicą, które potrwają od 3 do 6 miesięcy.

 

Na uniwersytecie najwyższe dofinansowanie otrzymał projekt Jana Kwapisza, który spróbuje wytłumaczyć Model Standardowy cząstek elementarnych przez pryzmat Teorii Wielkiej Unifikacji i koncepcji asymptotycznego bezpieczeństwa grawitacji kwantowej.

Laureaci ETIUDY 8 z UW i ich projekty:
  • Agata Kowalewska, Przyroda w polskich sztukach wizualnych w latach 2000-2020 – analiza filozoficzna, Wydział Filozofii i Socjologii;
  • Dániel Takács, Liminalny aspekt bóstw w starożytnym Egipcie, Wydział Orientalistyczny;
  • Piotr Litwin, Integracja sygnałów wzrokowych, dotykowych i proprioceptywnych w procesie kształtowania się poczucia własności ciała, Wydział Psychologii;
  • Aleksandra Kamińska, Archiwum dziewczyn: własne oblicza dziewczyn w kulturze wizualnej i literaturze, Wydział „Artes Liberales”;
  • Marcin Krassowski, Ekowioski – laboratoria przyszłości; Wydział „Artes Liberales”;
  • Magdalena Skrodzka, Psychospołeczne konsekwencje i moderatory traumy historycznej, Wydział Psychologii;
  • Agata Rybus, Performatywne konstruowanie glokalnej tożsamości miejsca, na przykładzie miejscowości Andźuna, Indie, Wydział Historyczny;
  • Wojciech Waleriańczyk, Różnice indywidualne w zakresie dwuwymiarowego perfekcjonizmu oraz perspektyw czasowych a emocje okołostartowe oraz poziom wykonania w sporcie, Wydział Psychologii;
  • Katarzyna Ziółkowska, Uwarunkowania prawne cyfryzacji administracji z wykorzystaniem technologii rozproszonych rejestrów, Wydział Prawa i Administracji;
  • Łukasz Czepiński, Czasowe i przestrzenne koordynaty sukcesji kręgowców w późnej kredzie Pustyni Gobi, Wydział Biologii;
  • Jan Kwapisz, Konsekwencje asymptotycznego bezpieczeństwa w teorii grawitacji i teorii cząstek, Wydział Fizyki;
  • Dariusz Wiater, Fizyka domieszek w ultrazimnych mieszaninach atomów z jonami i cząsteczkami, Wydział Fizyki;
  • Monika Piersa, Spektroskopia gamma bardzo neutronowo-nadmiarowych jąder w otoczeniu powłok magicznych, Wydział Fizyki;
  • Michał Siłkowski, Efekty relatywistyczne i kwantowo-elektrodynamiczne w kilku-elektronowych układach atomowych i molekularnych, Wydział Fizyki.

 

Opisy projektów oraz pełna lista laureatów są dostępne na stronie NCN.

W ciągu roku od ukończenia pobierania stypendium laureaci są zobowiązani do uzyskania stopnia doktora oraz do zrealizowania stażu zagranicznego.

76. rocznica Powstania Warszawskiego

pon., 2020-07-20 13:32
1 sierpnia społeczność akademicka, jak co roku, upamiętni wybuch Powstania Warszawskiego. O godzinie 12.00 pod tablicą pamiątkową Grupy Bojowej „Krybar” odbędzie się uroczystość połączona ze złożeniem kwiatów.

W dniu wybuchu powstania, 1 sierpnia 1944 roku, VIII Zgrupowanie I Rejonu I Obwodu AK Warszawa-Śródmieście podjęło próbę odbicia Uniwersytetu Warszawskiego z rąk okupacyjnych wojsk niemieckich. Już wtedy tę jednostkę nazywano „Krybarem”. 5 sierpnia VIII Zgrupowanie zostało połączone z dwiema innymi jednostkami, tworząc Grupę Bojową „Krybar”. Kolejne próby przejęcia terenu uniwersytetu zostały przeprowadzone 23 sierpnia i 2 września.

 

O powstańczych działaniach na terenie UW można przeczytać w książce „Krybar. Uniwersytet w cieniu powstańczych walk”, napisanej przez dr. Roberta Gawkowskiego z Archiwum UW. W publikacji, która ukazała się nakładem Wydawnictw Uniwersytetu Warszawskiego w 2014 roku, znalazły się m.in. opowieści bohaterów powstania o walkach na Powiślu i na terenie UW. O grupie, którą losy na zawsze połączyły z Uniwersytetem Warszawskim, opowiada również film „Grupa”, który powstał z okazji 70. rocznicy wybuchu powstania. W 2014 roku Senat uczelni wyróżnił Grupę Bojową „Krybar” Medalem UW.

 

Tegoroczne obchody będą pierwszymi bez p. Wiesława Gniazdowskiego oraz prof. Janusza Paszyńskiego, uczestników powstania, którzy podczas uniwersyteckich uroczystości wspominali powstańcze wydarzenia w taki sposób, że kolejne pokolenia studentów i gości spoza uczelni słuchały ich z zaciekawieniem. Wiesław Gniazdowski, ps. „Wiesiek”, zmarł 11 grudnia 2019 roku, a prof. Janusz Paszyński, ps. „Machnicki”, 6 marca 2020 roku.

 

Ankieta dotycząca nauki online podczas epidemii COVID-19

pon., 2020-07-20 10:02
Studenci oraz doktoranci UW do 31 lipca mogą wziąć udział w anonimowej ankiecie dotyczącej korzyści oraz trudności wynikających z nauki zdalnej podczas epidemii koronawirusa. Celem badania jest analiza tego, w jaki sposób osoby ze specyficznymi trudnościami w nauce radziły sobie podczas epidemii, w porównaniu z osobami, które takich trudności nie doświadczają. Ankieta jest częścią, realizowanego przez Biuro ds. Osób Niepełnosprawnych UW, projektu „Uniwersytet dla wszystkich – Level up”.

Skierowana do wszystkich studentów oraz doktorantów UW ankieta dotyczy zdalnego nauczania oraz uczenia się podczas epidemii COVID-19. Głównym celem ankiety jest poznanie problemów, z jakimi osoby posiadające różne trudności w uczeniu się (np. dysleksję) mogły spotkać się podczas uczestniczenia w zajęciach organizowanych w czasie epidemii koronawirusa oraz porównanie tej perspektywy z sytuacją osób, które takich trudności nie mają.

 

Pytania zawarte w ankiecie dotyczą korzyści i trudności, których studenci oraz doktoranci mogli doświadczyć po przejściu w tryb nauki zdalnej. Są one związane m.in. z takimi zagadnieniami jak: odczuwanie stresu, motywacja do pracy czy konieczność korzystania z nowych narzędzi informatycznych.

 

Badanie potrwa do 31 lipca. Ankieta jest anonimowa, jej wypełnienie zajmuje ok. 20-25 minut. Uzyskane wyniki będą analizowane zbiorczo i posłużą do opracowania skutecznych strategii wspierania osób z trudnościami w uczeniu się. Badanie pozwoli także zidentyfikować ogólne problemy związane z organizacją studiowania i nauką, jakie pojawiły się w związku z wprowadzeniem zajęć online.

 

Link do ankiety internetowej >> 

 

Projekt „Uniwersytet dla wszystkich – Level up”

Badanie jest częścią projektu „Uniwersytet dla wszystkich – Level up”, realizowanego przez Biuro ds. Osób Niepełnosprawnych UW w ramach umowy z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020.

 

W ramach projektu „Uniwersytet dla wszystkich – Level up” zaplanowano 5 zadań, które mają na celu dostosowanie infrastruktury, usług oraz oferty Uniwersytetu Warszawskiego do potrzeb różnych grup osób z niepełnosprawnościami. Realizowana ankieta wpisuje się w zadanie nr 5 – „Centrum wspierania studentów z zaburzeniami neurorozwojowymi i neurologicznymi”, którego celem jest wypracowanie standardów diagnozy funkcjonalnej i ścieżek wsparcia dla studentów UW z zaburzeniami ze spektrum autyzmu oraz specyficznymi trudnościami w uczeniu się (głównie dysleksją rozwojową).

 

 

Konkurs na projekty promujące badania naukowe w ramach „Inicjatywy doskonałości” na UW

pon., 2020-07-20 09:14
Trwa nabór wniosków na projekty w ramach działania „Promocja badań naukowych” programu „Inicjatywa doskonałości” na Uniwersytecie Warszawskim. Zgłaszane w konkursie projekty mogą dotyczyć m.in. takich zadań, jak organizacja wykładów i pokazów lub publikowanie artykułów promujących wyniki badań. Wnioski można przesyłać za pomocą formularza elektronicznego do 15 sierpnia.

Do 15 sierpnia trwa nabór wniosków na projekty w ramach ogólnouniwersyteckiego działania III.3.2 „Promocja badań naukowych” programu „Inicjatywa doskonałości – uczelnia badawcza” na Uniwersytecie Warszawskim. Celem działania III.3.2 jest zwiększenie widoczności naukowej uczelni w Polsce i na arenie międzynarodowej poprzez wspieranie projektów upowszechniających rezultaty badań prowadzonych na UW.

 

Przedsięwzięcia skupione wokół tego działania obejmować mogą m.in. realizację kampanii promocyjnych w mediach, w języku polskim i angielskim; organizację specjalnie przygotowanych wykładów i pokazów promujących wyniki badań czy organizację tematycznych konferencji naukowych z udziałem gości zagranicznych, poświęconych dorobkowi wybitnych przedstawicieli Uniwersytetu.

 

W ramach działania „Promocja badań naukowych” planowane jest organizowanie dwóch konkursów rocznie. Obecnie trwa pierwszy konkurs, w którym wyłonionych zostanie do 10 projektów o budżecie nieprzekraczającym 10 tys. zł. Wnioski w konkursie mogą składać indywidualni badacze lub kierownicy zespołów naukowych, którzy w latach 2019/2020 uzyskali wyniki badań stanowiących przełom dla rozwoju nauki lub przyczyniających się do znalezienia rozwiązania ważnych kwestii społecznych. Wyniki naboru wniosków zostaną ogłoszone do 30 września 2020 r.

 

Formularz zgłoszeniowy oraz więcej informacji na temat działania „Promocja badań naukowych” znajduje się na stronie programu „Inicjatywa doskonałości – uczelnia badawcza”.

 

Konkursy w ramach działań „Inicjatywy doskonałości” w roku 2020

Konkurs na promocję badań naukowych to jeden z pierwszych konkursów ogłoszonych w ramach programu „Inicjatywa doskonałości” w 2020 r. W sierpniu zaplanowano kolejne konkursy dotyczące: kompleksowego programu wsparcia dla doktorantów UW, wzmacniania współpracy między UW a WUM oraz wdrożenia programu finansowania projektów składanych w konkursach o Stypendia Indywidualne Wyjazdowe MSCA w ramach inicjatywy KE „Seal of Excellence”.

 

Harmonogram konkursów znajduje się na stronie programu IDUB. Informacja o terminach naboru projektów w kolejnych działaniach, które nie zostały dotychczas wskazane w harmonogramie, zostanie opublikowana we wrześniu tego roku.

„Inicjatywa doskonałości – uczelnia badawcza”

W październiku 2019 roku Uniwersytet zajął I miejsce w konkursie Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego i zdobył status uczelni badawczej na lata 2020-2026. W ramach programu realizowanych będzie 5 Priorytetowych Obszarów Badawczych (POB) oraz 70 działań, dzięki którym Uniwersytet chce stać się uczelnią badawczą silnie rozpoznawalną na arenie międzynarodowej. O szansach jakie stwarza „Inicjatywa doskonałości” opowiadali przedstawiciele poszczególnych POB-ów podczas cyklu spotkań, które odbywały się w czerwcu i w lipcu >>

Uniwersytet 2016-2020 – wyzwania na przyszłość

pon., 2020-07-20 08:23
Opracowanie nowej strategii UW, cyfryzacja działalności uczelni i uproszczenie procedur, a także rozwój zdalnego nauczania przy zachowaniu jego wysokiej jakości – między innymi takie wyzwania stojące przed Uniwersytetem wskazuje prof. Marcin Pałys, kończąc drugą kadencję na stanowisku rektora uczelni.

Prof. Pałys pełni funkcję rektora od 2012 roku. W drugiej kadencji 2016-2020 wspiera go zespół prorektorów złożony z: prorektor ds. studentów i jakości kształcenia prof. Jolanty Choińskiej-Miki, prorektora ds. naukowych prof. Macieja Duszczyka, prorektora ds. kadrowych i polityki finansowej prof. Andrzeja Tarleckiego, a do końca sierpnia 2019 roku także prorektor ds. rozwoju prof. Anny Gizy-Poleszczuk.

 

– Gdy patrzymy na różne wskaźniki, w tym finansowe, widać, że Uniwersytet pozostaje na koniec tej kadencji w stabilnej sytuacji – mówił rektor Marcin Pałys, podczas ostatniego w tym roku posiedzenia Senatu, na którym zespół rektorski przedstawił „Sprawozdanie z działalności uczelni w roku 2019”.

Zostało uruchomionych wiele ogólnouczelnianych programów strategicznych i przedsięwzięć, które mogą zapewnić nam w następnych latach bardzo istotny rozwój w zakresie kształcenia i prowadzenia badań naukowych, reputację, prestiż, pozycję oraz możliwość stawania się coraz lepszą instytucją. Te programy przyniosą swoje owoce, jeśli pozwolimy im się dobrze rozwijać – prof. Marcin Pałys, rektor UW.

– Mam w wielu miejscach satysfakcję z tego, co udało się osiągnąć, ale mam też świadomość, wraz z całym zespołem rektorskim, wyzwań, które stoją przed Uniwersytetem – zwrócił się do senatorów rektor Pałys, wskazując jego zdaniem najważniejsze:

  • opracowanie przemyślanej strategii odpowiadającej ambicjom Uniwersytetu,
  • dalsze upraszczanie procedur i procesowe podejście do organizacji uczelni,
  • cyfryzacja działalności Uniwersytetu, w tym rozwój narzędzi umożliwiających lepszy dostęp do danych zarządczych,
  • uporządkowanie zarządzania nieruchomościami oraz infrastrukturą – budynkami, dużą aparaturą, systemami it,
  • rozwój zdalnego nauczania przy zachowaniu jakości,
  • zmiany organizacyjne w administracji uczelni i rozwój wsparcia administracyjnego,
  • opracowanie nowych zasad podziału środków wewnątrz uczelni w związku ze zmianami zewnętrznymi,
  • opracowanie kodeksu etycznego, który pomagałby w rozstrzyganiu spraw trudnych, w których standardy etyczne zostały naruszone.

W kontekście cyfryzacji uczelni rektor podkreślił, że są to działania wymagające wielu lat pracy, wysiłku i współpracy wewnątrz uczelni: – Kryzys związany z pandemią pokazał nam, jak ważne są np. kompatybilne rozwiązania dotyczące sfery it, jak powinna być rozwijana na Uniwersytecie umiejętność zarządzania pracą zdalną czy mobilnością. Zgodnie z powiedzeniem Never waste a good crisis powinniśmy skorzystać z obecnej sytuacji, aby Uniwersytet był coraz lepszy.

 

Rektor Pałys odniósł się także do społecznej roli uniwersytetów i toczących się na ten temat na całym świecie dyskusji, które jego zdaniem wkrótce zawitają także do Polski.

Musimy zdawać sobie sprawę z tego, że wobec uczelni są oczekiwania zewnętrzne. Dziś na całym świecie toczą się dyskusje, jaka jest rola społeczna uczelni. Za moment dotrą także do Polski. Po co społeczeństwu potrzebne są uniwersytety? Dlaczego należy w nie inwestować i je rozwijać? Będziemy musieli odpowiedzieć na tego rodzaju pytania. Wyjaśnić, dlaczego warto finansować uczelnie, a nie zmniejszać to finansowanie, bo nasz wkład w rozwój gospodarki może się wydawać mniejszy, niż opinia społeczna by tego oczekiwała – prof. Marcin Pałys, rektor UW.

Podsumowując drugą kadencję na stanowisku rektora UW, prof. Marcin Pałys odniósł się do swojej współpracy z prorektorami i celów, jakie przyświecały w pracy całemu zespołowi.

Pracowaliśmy jako zespół. Bardzo wiele naszych działań wynikało z umiejętności dyskutowania, wspólnego wyciągania wniosków i osiągania rezultatów. Uważaliśmy, że mamy obowiązek przyjmować postawę, której wymaga od nas pełniona funkcja – rektora i prorektorów. Po pierwsze, by wspierać sprawy Uniwersytetu, kierując się najlepiej rozumianym jego interesem. Po drugie, by nie uchybić godności, jaką społeczność nam powierzyła. Po trzecie, by na pierwszym miejscu stawiać Uniwersytet i jego społeczność, a nie chęć zysku czy osiągnięcia osobistej sławy dzięki zajmowanemu stanowisku. Mam nadzieję, że udało nam się to osiągnąć – prof. Marcin Pałys, rektor UW.

Kadencja Senatu UW 2016-2020

W poprzednich odcinkach cyklu „Uniwersytet 2016-2020” przedstawiliśmy bilans ostatnich 4 lat w kontekście: pozycji UW w Polsce i na świecie; rozwoju inwestycyjnego uczelni; przemian wewnętrznych. 

 

Na zakończenie prezentujemy krótkie podsumowanie kadencji Senatu UW 2016-2020 w liczbach:

 

53

posiedzenia Seantu UW, w latach 2016/2017, 2017/2018, 2019/2020 – po 10, w roku 2018/2019 – 23

3 ostatnie posiedzenia w tej kadencji (22 kwietnia, 20 maja i 24 czerwca 2020) odbyły się w formie zdalnej

najdłuższe posiedzenie trwało 12 godzin i dotyczyło nowego Statutu UW

 

62

członków Senatu, 6 osób z głosem doradczym, 5 stałych gości Senatu

 

7

komisji senackich, 2 grupy robocze, 1 zespół roboczy

 

564

uchwały Senatu, w tym 168 dot. studiów, 62 dot. spraw kadrowych, zatrudnień i nagród, 57 dot. rekrutacji, 24 dot. Statutu, strategii, regulaminów i sprawozdań

Pandemia a uczelnie

pt., 2020-07-17 12:52
Zamknięcie kampusów, ograniczenie do minimum fizycznych kontaktów, zastąpienie nauczania stacjonarnego masową edukacją online. W jaki sposób uczelnie na całym świecie dostosowały się do działania w czasie pandemii?

Według statystyk UNESCO 19 lutego z powodu koronawirusa zamknięto szkoły i uniwersytety w dwóch państwach: Chinach i Mongolii. Cztery miesiące później placówki edukacyjne zamknięte były w 123 krajach, a w kulminacyjnym momencie (dane z 1 kwietnia) – w 194. Oznaczało to, że sytuacja epidemiczna miała wpływ na funkcjonowanie 91% uczniów i studentów na świecie.

 

 

„Wiosna, która przejdzie do historii”

Ostatnich kilka miesięcy było dla uczelni czasem intensywnej pracy, zdobywania niemal z dnia na dzień nowych kompetencji, proponowania nowych form nauki, angażowania się w nowe tematy badawcze. Dlatego tę wiosnę na UW lepiej niż obrazami można podsumować kilkoma liczbami: 2 481 nowych e-kursów na platformie Kampus, 900 e-zajęć w Google Classroom, prawie 9 tys. wideokonferencji w Google Meet, 12 tys. przyłbic dla instytucji medycznych, ponad 100 tys. testów w kierunku SARS-CoV-2.

 

W jaki sposób zarządzano uczelnią w czasie zagrożenia epidemicznego? Jakie podejmowano decyzje? W jaki sposób udzielano wparcia dydaktykom w prowadzeniu zdalnych zajęć? Jakie pomysły pojawiły się wśród społeczności, aby włączyć się w walkę z epidemią i pomóc służbom medycznym? Odpowiedzi na te pytania można znaleźć w artykule „Wiosna, która przejdzie do historii”, autorstwa Katarzyny Łukaszewskiej, który ukazał się w piśmie uczelni nr 2/95 (s. 6-7).

Naukowcy optymistycznie przewidują, że pandemia koronowirusa może przynieść pozytywny skutek w postaci większego społecznego zrozumienia dla roli uniwersytetów. „Kilka miesięcy temu trudno byłoby uwierzyć, że najnowsze wyniki badań naukowych staną się tematem codziennych rozmów” – piszą na łamach „Times Higher Education” prof. Svein Stølen, rektor Uniwersytetu w Oslo, i prof. Åse Gornitzka, prorektor tej uczelni.

Perspektywa międzynarodowa

W czasie epidemii niektóre brazylijskie uczelnie postanowiły całkowicie zawiesić kształcenie. Pracownicy duńskiego sektora wyższej edukacji w okresie pandemii otrzymali podwyżki. W Stanach Zjednoczonych eksperci szacują, że nabór na studia spadnie o 15%, a napływ zagranicznych studentów o 25%. W jakiej sytuacji są uczelnie europejskie, australijskie i amerykańskie? Jak radziła sobie Dania, Szwecja, Niemcy czy Stany Zjednoczone? Jaki wpływ na funkcjonowanie uczelni w czasie po pandemii ma sposób jej finansowania?

 

Więcej informacji na temat działań podejmowanych przez uczelnie zagraniczne zebrała Katarzyna Łukaszewska w dziale „Kwadrans akademicki” z ostatniego pisma uczelni (s. 22).

 

UW w 21. Rankingu Perspektyw

pt., 2020-07-17 09:42
Uniwersytet Warszawski kolejny raz okazał się jedną z najlepszych uczelni w Polsce według Rankingu Perspektyw. Tym razem zajął drugie miejsce.

Na pierwszym miejscu znalazł się Uniwersytet Jagielloński w Krakowie. Od początku istnienia rankingu Uniwersytet Warszawski oraz Uniwersytet Jagielloński zawsze zajmują dwa pierwsze miejsca: 10 razy pierwszy był UW (np. w ubiegłym roku), 8 razy UJ. W latach 2015 oraz 2017-2018 uczelnie zdobywały tytuł najlepszej szkoły wyższej w kraju ex-aequo.

 

Rankingowi Szkół Wyższych towarzyszy Ranking Kierunków Studiów. W tym roku Perspektywy uznały 17 kierunków prowadzonych na Uniwersytecie Warszawskim za najlepsze w Polsce, są to: astronomia, dziennikarstwo i komunikacja, ekonomia, filologia polska, filozofia, fizyka, geografia, geologia, historia, kulturoznawstwo, matematyka, politologia, prawo, psychologia, socjologia, stosunki międzynarodowe, zarządzanie. Uniwersytet Warszawski został też uznany za uczelnię o najwyższej efektywności naukowej.

 

21. edycja rankingu uwzględnia zmiany wprowadzone ustawą Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce z 20 lipca 2018 roku. Według Perspektyw, zmiany prawne miały największy wpływ na tworzenie Rankingu Kierunków Studiów.

 

Na stronie tegorocznej edycji rankingu dostępne są szczegółowe wyniki uzyskane przez UW i inne uczelnie w poszczególnych kategoriach oraz informacje na temat metodologii rankingu.

Oświadczenie dot. Międzynarodowej Agendy Badawczej ReMedy

czw., 2020-07-16 12:43
W odpowiedzi na pojawiające się w przestrzeni publicznej informacje dotyczące funkcjonowania Międzynarodowej Agendy Badawczej ReMedy publikujemy stanowisko Uniwersytetu w tej sprawie.

Rektor podtrzymuje wszystkie zastrzeżenia Uniwersytetu dotyczące funkcjonowania ReMedy w strukturach uczelni. Dotyczą one rozbieżności pomiędzy zakładanymi celami projektu ReMedy MAB a działaniami dyrekcji ReMedy. Celem projektu ReMedy MAB było stworzenie międzynarodowych grup badawczych, których działalność przyczyniłaby się do dalszego rozwoju Centrum Nowych Technologii UW. Jednak w ciągu ostatniego roku dyrekcja ReMedy dążyła do funkcjonowania MAB najpierw jako odrębnej od CeNT, a później jako odrębnej od Uniwersytetu instytucji, korzystającej jedynie z powierzchni i infrastruktury uniwersyteckiej.

Dyrekcja ReMedy neguje zasady organizacyjne obowiązujące na Uniwersytecie. Stale próbuje je omijać, uważając, że one nie obowiązują ReMedy oraz zapominając, że nie ma ona osobowości prawnej i na zewnątrz jest reprezentowana przez Uniwersytet – prof. Marcin Pałys, rektor UW.

Dodatkowo decyzje prof. Agnieszki Chacińskiej w okresie, gdy łączyła funkcję dyrektora Centrum Nowych Technologii oraz ReMedy, negatywnie wpłynęły na funkcjonowanie Centrum. „Prof. Agnieszka Chacińska, jeszcze pełniąc funkcję dyrektora CeNT UW, doprowadziła do odejścia z tej jednostki utalentowanych badaczy, w tym beneficjentów prestiżowych grantów FNP oraz NCN, wywołując kryzysową sytuację w Centrum ciągnącą się do dnia dzisiejszego” – prof. Marcin Pałys, rektor UW. Komisja Etyki i Dobrych Praktyk Fundacji na rzecz Nauki Polskiej, rozpatrująca te sprawy, uznała, że prof. Agnieszka Chacińska pełniąc funkcję dyrektora Centrum oraz ReMedy naruszała zasady etyczne.

 

Jesienią 2019 r. prof. Agnieszka Chacińska wraz z prof. Magdaleną Marią Konarską zaproponowały wyjście zespołu ReMedy z Uniwersytetu i przeniesienie grantu ReMedy do założonej przez siebie fundacji ReMedy+. Oddzielnie ReMedy od UW zostało pozytywnie zaopiniowane przez Międzynarodowy Komitet Naukowy MAB.

 

W styczniu 2020 r. dyrekcja MAB złożyła wniosek do FNP o cesję grantu na rzecz fundacji ReMedy+.

 

Prowadzone od tego czasu działania Uniwersytetu – takie jak niezatrudnianie nowych osób i niepodpisywanie nowych umów grantowych – miały służyć oddzieleniu się ReMedy od UW, co było wolą dyrekcji ReMedy.

 

Międzynarodowi eksperci FNP odrzucili wniosek prof. Agnieszki Chacińskiej i prof. Magdaleny Marii Konarskiej, gdyż uznali, że założona fundacja nie spełnia standardów wymaganych w projektach MAB.

 

Powstała wówczas nowa koncepcja – przeniesienia ReMedy do Polskiej Akademii Nauk. W rozmowach w tej sprawie uczestniczyli przedstawiciele UW, FNP, PAN i MNiSW. O planowanych zmianach informowani byli pracownicy.

 

W kwietniu kierowniczki MAB ReMedy, rektor UW, prezes PAN oraz prezes zarządu FNP podpisali list intencyjny, w którym wyrazili wolę stworzenia międzynarodowego instytutu i przeniesienia do niego projektu ReMedy.

 

Data zakończenia realizacji grantu ReMedy na UW, ustalona na 31 sierpnia 2020 r., została wskazana przez Fundację na rzecz Nauki Polskiej.

 

Rektor UW z ogromnym zdziwieniem przyjmuje działania prof. Agnieszki Chacińskiej, która mimo wyrażenia w ubiegłym roku zdecydowanej woli wyprowadzenia ReMedy z UW, utrudnia ten proces, narażając przy tej okazji na szwank międzynarodową reputację Uniwersytetu Warszawskiego.

 

Biuro Prasowe Uniwersytetu Warszawskiego

Wersja oświadczenia dot. Międzynarodowej Agendy Badawczej ReMedy w języku angielskim dostępna jest na anglojęzycznej stronie UW >>

Dr Przemysław Mróz laureatem nagrody im. Franka Wilczka

czw., 2020-07-16 12:18
Dr Przemysław Mróz, który uzyskał stopień doktora w Obserwatorium Astronomicznym UW został laureatem nagrody im. Franka Wilczka Uniwersytetu Jagiellońskiego i Fundacji Kościuszkowskiej. Wyróżnienie przyznane jest młodym i wybitnym naukowcom którzy dokonali znaczącego odkrycia w dziedzinie fizyki, astronomii lub pokrewnych dziedzin nauki.

Nagroda im. Franka Wilczaka została przyznana przez Uniwersytet Jagielloński i Fundację Kościuszkowską po raz pierwszy. Opiekunem merytorycznym wyróżnienia jest prof. Frank Wilczek – amerykański fizyk mający polskie korzenie, laureat Nagrody Nobla w dziedzinie fizyki w 2004 roku.

 

Dr Przemysław Mróz uzyskał stopień doktora w Obserwatorium Astronomicznym Uniwersytetu Warszawskiego, a obecnie przebywa na stażu podoktorskim w California Institute of Technology w Stanach Zjednoczonych. Naukowiec został wyróżniony za osiągnięcie naukowe „Nowa kategoria planet pozasłonecznych – Planety swobodne”.

 

Planety swobodne stanowią kategorię planet pozasłonecznych, które nie są związane z macierzystymi gwiazdami, krążą swobodnie w Galaktyce, stanowiąc ciemny, niezmiernie trudny do zarejestrowania składnik Drogi Mlecznej. Przypuszcza się, że planety swobodne to w większości planety powstałe w typowych układach planetarnych oderwane z nich na skutek oddziaływań grawitacyjnych pomiędzy planetami czy sąsiednimi gwiazdami.

 

Planety swobodne wzbudzają ogromne zainteresowanie społeczności astronomicznej na całym świecie. Podejrzewa się, że tajemnicza, przewidywana teoretycznie dodatkowa planeta w Układzie Słonecznym – tzw. Planet-Nine mogłaby być przechwyconą przez Słońce planetą swobodną. Ostatnie fascynujące odkrycia obiektów spoza Układu Słonecznego: swobodnej asteroidy (Oumuamua) i swobodnej komety (2I/Borisov) powodują, że tematyka dotycząca małomasywnych, ciemnych obiektów swobodnych w Drodze Mlecznej jest niezwykle atrakcyjna.

 

Badania przeprowadzone w ostatnich latach przez dr. Przemysława Mroza pogłębiły wiedzę astronomiczną. Scharakteryzowanie populacji planet swobodnych w Drodze Mlecznej i odkrycie najbardziej wiarygodnych kandydatów na małomasywne planety swobodne to wyniki, które na dekady wpiszą się w światową wiedzę astronomiczną. To jedno z największych osiągnięć polskiej astronomii w ostatnich latach.

 

Dr Przemysław Mróz pokazał m.in, że planety swobodne o masach zbliżonych do masy Jowisza występują znacznie rzadziej niż wcześniej szacowano i przewidział istnienie populacji małomasywnych planet swobodnych. Po raz pierwszy odkrył kilka zjawisk mikrosoczewkowania grawitacyjnego wywołanych prawdopodobnie przez planety swobodne o masach zbliżonych do masy Ziemi. Wyniki tych badań zostały opublikowane w najbardziej prestiżowych czasopismach naukowych na świecie m.in. Nature. Prace te odbiły się szerokim echem wśród społeczności astronomicznej. Były do tej pory cytowane ponad 160 razy.

 

W czerwcu Międzynarodowa Unia Astronomiczna (IAU) przyznała coroczne prestiżowe nagrody za najwybitniejsze na świecie prace doktorskie obronione w 2019 roku w dziedzinie astronomii. Dr Przemysław Mróz był jednym z laureatów.

Badanie dotyczące funkcji neuropsychologicznych i jakości życia po chorobie COVID-19

czw., 2020-07-16 08:16
Zespół naukowców z Wydziału Psychologii UW pod kierunkiem prof. Emilii Łojek prowadzi badanie dotyczące funkcji neuropsychologicznych i jakości życia osób, które zaraziły się koronawirusem. Wyniki badania posłużą do opracowania wskazań dla diagnostyki neuropsychologicznej oraz terapii osób, które chorowały na COVID-19.

W ramach realizowanego projektu naukowcy monitorują stan psychofizyczny osób, które przeszły COVID-19. Badanie składa się z trzech etapów: ankiety internetowej, rozmowy telefonicznej oraz ponownego badania internetowego. W ramach ankiety respondenci opisują własne samopoczucie i stan zdrowia po chorobie. Dwa kolejne etapy związane są z rozwiązywaniem prostych zadań wymagających m.in. koncentracji uwagi, zapamiętywania informacji oraz orientacji wzrokowo-przestrzennej.

 

– Większość pacjentów może z pewnością w pełni wrócić do zdrowia, ale część osób, które mają choroby współistniejące i przechodzą zakażenie ciężej, może odczuwać negatywne konsekwencje neuropsychologiczne COVID-19. Korzystając z naszej wiedzy chcemy pomóc tym osobom monitorować własny stan psychofizyczny przez pewien czas po chorobie, sygnalizować ewentualne problemy i wspierać w ramach konsultacji – mówi prof. Emilia Łojek z Wydziału Psychologii, kierownik badania.

 

Projekt potrwa kilkanaście miesięcy. Naukowcy zapraszają do współpracy osoby pełnoletnie, które przeszły zakażenie koronawirusem i chciałyby monitorować swoje samopoczucie psychofizyczne po chorobie, niezależnie od natężenia objawów zakażenia i choroby. Badacze kierują zaproszenie szczególnie do wszystkich pracowników UW, którzy skorzystali lub zamierzają skorzystać z darmowych badań na obecność przeciwciał SARS-CoV-2 (bez względu na to, jaki wynik badań uzyskali).

 

Dotychczas w pierwszej fazie uczestniczyło kilkudziesięciu respondentów. Na podstawie uzyskanych wyników badań i porównania ich z grupą kontrolną, naukowcy opracują rekomendacje dla środowiska medycznego i psychologicznego do badań neuropsychologicznych osób zakażonych SARS-CoV-2. Więcej informacji na temat badania znajduje się na stronie: https://www.facebook.com/NeuroCovidUW/

 

Link do ankiety internetowej >>

 

Wsparcie psychologiczne dla pracowników i studentów:

Studenci i pracownicy UW mogą skorzystać ze wsparcia Centrum Pomocy Psychologicznej, które jest punktem pierwszej pomocy psychologicznej dla społeczności Uniwersytetu. W okresie zmienionego trybu pracy uczelni, jednostka ta udziela bezpłatnych konsultacji terapeutycznych online. Na stronie CPP dostępne są także informacje o możliwości uzyskania wsparcia w innych placówkach: http://cpp.uw.edu.pl/

Zapisy na UW w kilku krokach

śr., 2020-07-15 11:50
Trwa rekrutacja na studia I stopnia i jednolite magisterskie w roku akademickim 2020/2021. Osoby zainteresowane ofertą UW mogą zarejestrować się na wybrane kierunki za pośrednictwem systemu Internetowej Rekrutacji Kandydatów. Pokazujemy krok po kroku, co zrobić, żeby zapisać się na studia.

 

Od 13 lipca na Uniwersytecie Warszawskim trwają zapisy na studia I stopnia i jednolite magisterskie. Rejestracja na studia odbywa się elektronicznie – aby zapisać się na wybrany kierunek studiów należy założyć konto w systemie Internetowej Rekrutacji Kandydatów, a następnie wprowadzić podstawowe dane, wybrać kierunek i dokonać opłaty rekrutacyjnej. Pełna lista studiów dostępnych w roku akademickim 2020/2021 na UW znajduje się na stronie IRK.

 

Jak się zarejestrować? Obejrzyj film instruktażowy >>

 

Kolejny krok to udział w procedurze kwalifikacyjnej. W rekrutacji na studia I stopnia i jednolite magisterskie brane są pod uwagę wyniki egzaminów maturalnych. Na niektórych kierunkach prowadzone są dodatkowo egzaminy wstępne (tzw. sprawdziany predyspozycji). W rekrutacji 2020/2021 na studia I stopnia i jednolite magisterskie zostaną przeprowadzone tylko na kierunkach: logopedia ogólna i kliniczna oraz psychologia w języku angielskim. Szczegółowe zasady rekrutacji na poszczególne kierunki studiów dostępne są na stronie IRK w zakładce „Oferta”.

 

Rejestracja na studia stacjonarne I stopnia i jednolite magisterskie potrwa do 12 sierpnia, a wyniki rekrutacji ukażą się 24 sierpnia. Kandydaci będą mogli je sprawdzić na indywidualnym koncie w systemie IRK, a następnie po zakwalifikowaniu się na studia, złożyć wymagane dokumenty – ich lista znajduje się na stronie Biura ds. Rekrutacji. I tura składania dokumentów odbędzie się od 25 do 27 sierpnia.

 

HARMONOGRAM REKRUTACJI >>

 

Osoby przyjęte na studia otrzymają potwierdzenie pozytywnej decyzji na swoim indywidualnym koncie rejestracyjnym. Szczegółowe wskazówki dotyczące tego, jak zarejestrować się na studia znajdują się na stronie IRK oraz na stronie Biura ds. Rekrutacji.

Rekrutacja w kilku krokach:
  1. zarejestruj się na stronie IRK
  2. uzupełnij swoje dane osobowe i załącz wymagane dokumenty
  3. wybierz kierunek studiów
  4. wnieś opłatę rekrutacyjną
  5. weź udział w procedurze kwalifikacyjnej
  6. po zakwalifikowaniu się na studia, złóż wymagane dokumenty do komisji rekrutacyjnej
  7. po otrzymaniu informacji o przyjęciu na studia w systemie IRK, postępuj zgodnie z informacjami przekazanymi przez jednostkę

 

Rekrutacja krok po kroku >>

 

 

Lipcowe szkolenia dla nauczycieli akademickich

wt., 2020-07-14 12:42
Dydaktycy będą mogli uczestniczyć w kolejnych szkoleniach z kompetencji miękkich oraz wykorzystania narzędzi informatycznych w nauczaniu. Wśród lipcowych propozycji znalazły się: warsztat równościowy, praca grupowa na odległość, interaktywne prezentacje, aktywizacja studentów w zajęciach online oraz warsztaty z autoprezentacji. Szkolenia są realizowane w ramach programu Zintegrowanych działań na rzecz Uniwersytetu Warszawskiego.

Aktualnie można zapisać się na szkolenia:

 

  • Jak reagować na dyskryminację w dydaktyce stacjonarnej i zdalnej? Warsztat postaw równościowych,
  • Twórcza współpraca w grupie online przy wykorzystaniu narzędzi webowych i aplikacji,
  • Interaktywne prezentacje i przekaz wizualny przy wykorzystaniu serwisów webowych i aplikacji,
  • Jak aktywizować studentów online? Kreatywne sposoby na prace domowe i zaliczeniowe dzięki aplikacjom i serwisom mobilnym,
  • Autoprezentacja online – budowanie wizerunku profesjonalnego wykładowcy.

 

Pełna informacja o kursach znajduje się w harmonogramie.

 

W celu rejestracji na wybrane szkolenie oraz zapoznania się ze szczegółowymi informacjami na jego temat, należy zalogować się na platformie http://szkolenia-rozwoj.uw.edu.pl/, otworzyć kategorię „Szkolenia dla nauczycieli akademickich”, a następnie:

 

  1. wybrać kategorię szkolenia wskazaną w pierwszej kolumnie harmonogramu;
  2. wyszukać szkolenie wg terminu i nazwy i dalej postępować zgodnie z informacjami w opisie kursu.

W szkoleniach realizowanych w ramach ZIP mogą uczestniczyć nauczyciele akademiccy, którzy w semestrze po zrealizowanym kursie mają zaplanowane zajęcia dydaktyczne. Więcej informacji na temat zasad udziału można znaleźć w Zasadach uczestnictwa i Regulaminie, dostępnych przy opisie każdego szkolenia na platformie http://szkolenia-rozwoj.uw.edu.pl/.

 

Ankieta dla dydaktyków

Nauczyciele akademiccy mogą wziąć udział w badaniu potrzeb szkoleniowych. Celem badania jest poznanie opinii dydaktyków o pożądanych tematach szkoleń oraz o preferencjach związanych z organizacją zajęć. Aby wypełnić ankietę, należy zalogować się na stronie http://szkolenia-rozwoj.uw.edu.pl/ i otworzyć panel „Informacje organizacyjne dla nauczycieli akademickich”. Następnie trzeba kliknąć „Zapisz mnie”, a system przekieruje na stronę informacyjną. W części „Ankiety – badanie potrzeb szkoleniowych” należy wejść w „Badanie potrzeb szkoleniowych nauczycieli akademickich” i postępować zgodnie z dalszymi instrukcjami.

 

Bieżące informacje o szkoleniach są dostępne na stronie www.zip.uw.edu.pl w zakładce „Wykładowcy”. Pytania można przesyłać na adres szkolenia.dydaktyczne@uw.edu.pl. Ofertę kursów przygotowuje Sekcja ds. rozwoju kompetencji nauczycieli akademickich BSP UW.

O diecie kotów sprzed lat w czasopiśmie PNAS

wt., 2020-07-14 08:51
Dr Mateusz Baca i dr Danijela Popović z Laboratorium Paleogenetyki i Genetyki Konserwatorskiej CeNT UW, razem z naukowcami innych uczelni, m.in. z Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, opublikowali artykuł dotyczący diety neolitycznych kotów oraz żbików.

W czasopiśmie Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America (PNAS) naukowcy omówili badania zawartości izotopów węgla i azotu w szczątkach kotów z okresu neolitu. Na tej podstawie zrekonstruowali ówczesną dietę zwierząt oraz określili, jak zwyczaje żywieniowe kotów bliskowschodnich (przodków kotów domowych) różniły się od diety naturalnie występujących w Europie żbików.

 

W wyniku badania DNA mitochondrialnego (mtDNA) kotów, naukowcy podzielili osobniki, których szczątki były analizowane, na trzy grupy: (1) żbiki żyjące przed neolitem; (2) żbiki z okresu neolitu oraz (3) koty bliskowschodnie z okresu neolitu. Natomiast na podstawie badań izotopowych, badacze wyróżnili też trzy rodzaje ich pożywienia: (I) żywność, na którą składały się gryzonie i zajęczaki żyjące w lesie i korzystające z naturalnych zasobów pokarmu; (II) pożywienie złożone z gryzoni synantropijnych, czyli takich, które wykorzystywały pożywienie zmodyfikowane przez człowieka (np. ziarna zbóż rosnących na polach nawożonych nawozem naturalnym); (III) pożywienie składające się z wędrownych ptaków.

 

Porównanie profilów izotopowych szczątków zwierząt wykazało, że dieta kotów bliskowschodnich znacząco różniła się od diety żbików z okresu przedneolitycznego, która w znacznym stopniu opierała się na zwierzętach leśnych. Dieta kotów bliskowschodnich i żbików z okresu neolitu była podobna i w znacznej części składała się z synantropijnych gryzoni, a tylko niewielką część ich pożywienia stanowiły zwierzęta karmiące się pokarmem niezmodyfikowanym ręką ludzką. Dieta kotów bliskowschodnich okazała się również inna niż dieta ludzi i psów. Oznacza to, że koty bliskowschodnie, które występowały na terenie współczesnej Polski w okresie neolitu, nie były zależne od pożywienia dostarczanego przez człowieka, a jedynie korzystały z pożywienia zmienionego pod wpływem jego działań – takim pokarmem były np. gryzonie żerujące na polach nawożonych nawozem naturalnym. Wyniki badań opisanych w PNAS potwierdzają jednocześnie wcześniejsze przypuszczenia, że koty bliskowschodnie były synantropami, czyli korzystały z zasobów związanych z osadnictwem ludzi, ale nie były w pełni udomowione.

Szczegóły publikacji

Magdalena Krajcarz, Maciej T. Krajcarz, Mateusz Baca et. all (2020), Ancestors of domestic cats in Neolithic Central Europe: Isotopic evidence of a synanthropic diet, Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America, Vol. 117, No. 28.

Naukowcy z Laboratorium Paleogenetyki i Genetyki Konserwatorskiej CeNT UW na co dzień zajmują się analizowaniem kopalnego DNA ze szczątków archeologicznych i paleontologicznych różnych gatunków zwierząt. Od kilku lat, we współpracy z Uniwersytetem Mikołaja Kopernika, prowadzą badania genetyczne i izotopowe szczątków różnych gatunków kotów z obszaru dzisiejszej Polski. W 2018 roku opublikowali oni artykuł opisujący badania, podczas których stwierdzono obecność na terenie współczesnej Polski kotów należących do podgatunku lybica (przodków kotów domowych), datowanych radiowęglowo na środkowy i późny neolit. To ważne odkrycie, ponieważ wcześniej sądzono, że koty bliskowschodnie pojawiły się w tym rejonie w okresie rzymskim, co najmniej 2000 lat później. W oparciu o te wyniki, badacze zasugerowali, że koty bliskowschodnie przybyły na obszar Polski razem z migracją pierwszych rolników. Wnioski te były bardzo istotne dla badań prowadzonych później nad dietą kotów, których wyniki ukazały się właśnie w PNAS.

Strony

Samorząd Studentów Wydziału Prawa 
i Administracji UW  
Krakowskie Przedmieście 26/28 
00-927 Warszawa

© 2015 Samorząd Studentów WPiA UW. Wszelkie prawa zastrzeżone.