uw.edu.pl

Subskrybuj Kanał uw.edu.pl
Strona główna
Zaktualizowano: 16 godzin 37 minut temu

Lato na UW

pt., 2017-06-23 15:27

Dla wszystkich, którzy chcieliby spędzić wakacyjne weekendy i wieczory na Uniwersytecie Warszawskim, przygotowano  koncerty, pokazy filmowe i wystawy.

KoncertUWki

25 czerwca w ogrodach Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie odbędzie się pierwszy z cyklu naukowo-muzycznych spotkań „KoncertUW”. Wykład zatytułowany „Wśród dźwięków w muzycznym świecie – skąd się biorą i jak się rozchodzą dźwięki” wygłosi prof. Andrzej Wysmołek, któremu będzie towarzyszył Chór Wydziału Fizyki UW. Początek spotkania o godz. 11.00.

 

Szczegółowy program koncertów

 

Lipcowe koncerty w BUW

W tym roku również w Bibliotece Uniwersyteckiej zaplanowano dwa koncerty muzyki klasycznej – 5 i 19 lipca. Będzie można posłuchać m.in. utworów Szymanowskiego, Wieniawskiego, Haydna czy Scarlattiego. Początek koncertów o godz. 19.00.

 

Szczegółowe informacje

 

Wystawa kaktusów

24 i 25 czerwca od 10.00 do 18.00 w szklarni Ogrodu Botanicznego UW będzie można zobaczyć wystawę kaktusów. Oprócz kaktusów na zwiedzających czekają m.in. agawy, haworsje, gasterie, przypołudniki, wilczomlecze, a nawet pustynne rośliny o zaskakujących kształtach. Wystawie będzie towarzyszył kiermasz roślin.

 

Szczegółowe informacje

 

Kino plenerowe

Samorząd studentów Instytutu Stosunków Międzynarodowych UW zaprasza na plenerowe pokazy filmowe, które 29 czerwca oraz 20 i 31 lipca odbędą się w ogrodach BUW.

 

Więcej informacji

Koniec roku w Szkole Edukacji

pt., 2017-06-23 14:31

Szkoła Edukacji PAFW i UW, która kształci nauczycieli j. polskiego i matematyki, zakończyła pierwszy rok akademicki. Każdy ze studentów podczas wystąpienia końcowego prezentował jedno wybrane zagadnienie edukacyjne.

– Bardzo bym chciała, żeby ten eksperyment, w który zaangażował się Uniwersytet Warszawski, przekładał się na działania zmieniające oblicze kształcenia nauczycieli na całej uczelni – mówiła podczas uroczystości prof. Jolanta Choińska-Mika, prorektor UW ds. studentów i jakości kształcenia, pierwsza dyrektor Szkoły Edukacji.

 

Współpraca nauczycieli

Szkołę Edukacji ukończyło 14 studentów. Na zakończenie mieli do wykonania trzy zadania: dokończenie swojego portfolio, które przygotowywali przez cały rok, czyli segregatora dokumentującego ich naukę, napisanie eseju oraz przygotowanie wystąpienia na temat, który szczególnie ich zainteresował. Tematy, które przedstawili to m.in. porażki nauczycielskie, czytanie w klasie, odczarowywanie matematyki, reagowanie na potrzeby swoje i uczniów.

 

Ewa Kordzińska i Aleksandra Prońko, polonistki, wystąpiły wspólnie, żeby opowiedzieć o współpracy nauczycieli. – Metaforą, której użyłyśmy,  był klucz wędrujących ptaków. Ptaki lecące za innymi zużywają mniej energii niż w przypadku lotu samodzielnego. Ta oszczędność nie dotyczy oczywiście osobnika będącego na czele. Z tego powodu ptaki lecące w kluczu zmieniają się na swoich pozycjach, dzięki czemu wszystkie osobniki zyskują na wspólnym locie. Tak samo jest w przypadku nauczycieli, opowiedziałyśmy co zyskałyśmy prowadząc razem lekcje i co zyskali uczniowie – mówi Aleksandra Prońko.

 

Dyplom z wyróżnieniem otrzymała Monika Tlaga, absolwentka Wydziału Polonistyki UW.

 

Rekrutacja trwa

Na studia nauczycielskie do Szkoły Edukacji PAFW i UW mogą się zgłaszać przede wszystkim absolwenci filologii polskiej lub matematyki z tytułem magistra oraz nauczyciele ze stażem pracy krótszym niż 10 lat.

 

Rekrutacja trwa do 30 czerwca. W roku 2017/2018 studia są bezpłatne. Dodatkowo kandydaci mogą się ubiegać o przyznanie stypendium oraz pomoc w zakwaterowaniu w Warszawie.

 

Szczegółowe informacje znajdują się na stronie www.szkolaedukacji.pl

Zbadali uwagę niemowląt

pt., 2017-06-23 14:23

Wzajemna uwaga w czasie interakcji z rodzicem jest kluczowa dla rozwoju niemowląt. Tak wynika z badań naukowców z Wydziału Psychologii UW.

Niemowlęta, które w czasie zabawy w wieku 5 miesięcy spędzały więcej czasu twarzą w twarz z rodzicem (tzw. uwaga wzajemna), w wieku 11 miesięcy potrafiły lepiej kontrolować swoją uwagę. Tak wynika z badań naukowców z Pracowni Neurokognitywistyki Rozwoju – Babylab, które zostały opublikowane w prestiżowym czasopiśmie „Child Development”. Psycholodzy z UW są pierwszym polskim zespołem naukowym, który opublikował wyniki badań w tym czasopiśmie.

 

Interakcja rodzic–dziecko

W badaniu wzięło udział 55 par matek i niemowląt. Matki z dziećmi dwukrotnie odwiedziły Babylab – gdy dziecko miało 5, a następnie 11 miesięcy. Naukowcy sprawdzali, w jaki sposób to, co dzieje się podczas swobodnej zabawy rodzica z niemowlęciem, wiąże się z późniejszym rozwojem umiejętności kontroli uwagi u dziecka. W nagraniach wspólnej zabawy zespół Babylabu analizował, jak dużo czasu mama i niemowlę jednocześnie patrzą na siebie twarzą w twarz w stosunku do czasu spędzonego na obserwacji otoczenia oraz zabawek. Podczas tej samej wizyty niemowlęta wykonywały zadanie mierzące rozwój kontroli uwagi wtedy, gdy konkurują o nią różne bodźce na ekranie. Szybkość przenoszenia uwagi między tymi bodźcami była mierzona za pomocą eyetrackera, czyli urządzenia monitorującego ruchy oczu malucha.

 

Znaczenie dla rozwoju

Badanie wykazało, że niemowlęta, które w czasie zabawy z rodzicem w wieku 5 miesięcy spędzały z nim więcej czasu twarzą w twarz (tzw. uwaga wzajemna), w wieku około 11 miesięcy łatwiej przenosiły uwagę między konkurującymi bodźcami na ekranie eyetrackera. Kluczowym czynnikiem okazała się uwaga wzajemna, a szczególnie czas trwania wspólnego kontaktu wzrokowego rodzica i malucha. To pokazuje, że wczesne interakcje społeczne mają duże znaczenie dla rozwoju nie tylko w zakresie emocji i umiejętności społecznych, lecz także poznawczych.

 

– „Bycie z” dzieckiem i podzielanie doświadczeń we wspólnej zabawie w pierwszych miesiącach życia znacząco wpływa na rozwój zdolności skupiania uwagi. To, co rodzic i niemowlę robią w trakcie zabawy każdego dnia, ma znaczenie dla ćwiczenia umiejętności uwagowych, które dziecko będzie wykorzystywać przez całe życie. Lepsze przenoszenie uwagi przekłada się na sprawniejsze wykonywanie zadań i planowanie działań – wyjaśnia dr hab. Przemysław Tomalski, kierownik Babylab.

 

Poszukiwani maili naukowcy

Psychoodzy z Babylab realizują projekty dotyczące rozwoju mowy – „BaGa!” i „Gadające Głowy”. Ich celem jest lepsze zrozumienie, w jaki sposób niemowlęta poznają i rozróżniają dźwięki mowy oraz w jaki sposób łączą informacje o twarzach i mowie pochodzące z różnych narządów zmysłów, np. ruchy ust oraz dźwięki. Babylab zaprasza do udziału w projektach rodziców i niemowlęta w wieku od 4 do 11 miesięcy z terenu Warszawy i Mazowsza. Rodziny z młodszymi dziećmi również mogą zgłaszać się do bazy uczestników. Naukowcy skontaktują się z rodzicami, kiedy dziecko osiągnie odpowiedni wiek do udziału w jednym z bieżących projektów. Zgłoszenia należy nadsyłać za pomocą formularz na stronie Babylab lub mailem: babylab@psych.uw.edu.pl.

O wynikach badań można przeczytać w artykule „Mutual gaze during early mother-infant interactions promotes attention control development” autorstwa Alicji Niedźwieckiej, Sonii Ramotowskiej I Przemysława Tomalskiego. Badania zostały sfinansowane z grantu Narodowego Centrum Nauki.

Prof. Wróblewski uhonorowany

czw., 2017-06-22 15:08

22 czerwca na Uniwersytecie Jana Kochanowskiego w Kielcach odbyła się uroczystość nadania tytułu doktora honoris causa prof. Andrzejowi Kajetanowi Wróblewskiemu.

Prof. Wróblewski jest badaczem fizyki cząstek elementarnych, specjalizuje się w mechanizmach produkcji hadronów. Zajmuje się także historią fizyki i popularyzacją nauki. Jest autorem ponad dwustu publikacji naukowych. Jako uczeń prof. Mariana Danysza uczestniczył w badaniach nad własnościami hiperjąder. Odkrycie hiperjąder było jednym z najważniejszych dokonań w XX-wiecznej historii polskiej fizyki.

 

Z Uniwersytetem Warszawskim prof. Andrzej Kajetan Wróblewski jest związany od 1951 roku, kiedy rozpoczął studia fizyczne. W latach 1989-1993 pełnił funkcję rektora UW, był również dziekanem Wydziału Fizyki. Prof. Wróblewski przez sześć lat był członkiem Komitetu Polityki Naukowej Europejskiej Organizacji Badań Jądrowych (CERN). Od 2009 roku jest wiceprezesem Polskiej Akademii Umiejętności. Jako ceniony fizyk światowej sławy jest laureatem wielu nagród i wyróżnień.

 

– Jest profesor Wróblewski zawziętym wrogiem wszelkiej pseudonauki, autorem świetnej książki „Prawdy i mity w fizyce”. Tropi w niej pochodzenie pewnych rozpowszechnionych sądów, które przepisywane z książki do książki zyskały status faktów, choć na początku były jakimś nieporozumieniem lub, co gorsza, fałszerstwem – mówił w laudacji prof. Stanisław Mrówczyński.

 

– Swoje doświadczenie rektorskie profesor Wróblewski wykorzystywał, angażując się w sprawy organizacji nauki w Polsce na forum takich organizacji, jak Konferencja Rektorów Akademickich Szkół Polskich czy Komitet Badań Naukowych. Profesor opracował pierwsze zasady kategoryzacji instytucji naukowych w Polsce w oparciu o parametryczne wskaźniki. Zajęcie się tą sprawę wynikało z głębszego zainteresowania scjentometrią czyli nauką o mierzeniu nauki – powiedział prof. Mrówczyński.

 

Uroczystość odbyła się w Auli Rektoratu Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach.

Cztery zespoły z UW z grantami Team FNP

czw., 2017-06-22 14:43

Uniwersyteccy naukowcy otrzymali łącznie prawie 14 mln zł na stworzenie zespołów, które zajmą się badaniami nad DNA, detekcją fal grawitacyjnych oraz pracami z lingwistyki i optyki.

Wyróżnieni przez Fundację na rzecz Nauki Polskiej badacze przez 3 lata będą prowadzić przedsięwzięcia we współpracy z partnerami naukowymi z Polski i zagranicy oraz partnerami gospodarczymi. Naukowcy zostali wyłonieni przez zagranicznych recenzentów i ekspertów zasiadających w dwóch panelach: naukowo-gospodarczym oraz interdyscyplinarnym. Jury wybrało projekty, których wyniki mają szanse okazać się przełomowe w skali międzynarodowej.

 

Spośród 14. dofinansowanych w konkursie Team przedsięwzięć aż 4 będą prowadzone na UW. Po 3,5 mln zł otrzymali:

  • prof. Tomasz Bulik z Obserwatorium Astronomicznego na projekt „Advanced algorithms for detection and modelling of newtonian noise for interferometric gravitational wave detectors”,
  • dr hab. Justyna Olko z Wydziału “Artes Liberales” na pracę “Language as a cure: linguistic vitality as a tool for psychological well-being, health and economic sustainability”,
  • dr hab. Dorota Anna Pawlak z Centrum Nowych Technologii na przedsięwzięcie zatytułowane „Na skrzyżowaniu nowych koncepcji materiałów fotonicznych, metod wzrostu i unikalnej optycznej charakteryzacji”,
  • dr hab. Dariusz Plewczyński na „Analizę struktury trójwymiarowej genomu ludzkiego w skali całej populacji: model komputerowy i weryfikacja doświadczalna dla limfoblastów wybranych rodzin z projektu 1000 Genomów”.

 

Dr hab. Dariusz Plewczyński przeznaczy grant na badanie relacji pomiędzy strukturą trójwymiarową genomu a występowaniem i charakterem zmian sekwencji jednowymiarowej ludzkiej nici DNA. Zespół prof. Plewczyńskiego chce stworzyć algorytm komputerowy, który w przyszłości – w ramach procedur medycyny spersonalizowanej – będzie mógł być powszechnie wykorzystywany w gabinetach diagnostycznych. – Lekarz po zsekwencjonowaniu genomu pacjenta, dzięki naszemu algorytmowi, będzie mógł zobaczyć przestrzenny, mechanistyczny i dynamiczny model jego genomu. Następnie będzie mógł zidentyfikować niepokojące rearanżacje i mutacje sekwencyjne oraz odpowiadające im zmiany strukturalne, jak również wykonać analizę funkcjonalną zaobserwowanych u pacjenta jednowymiarowych zmian genomicznych – wyjaśnia prof. Plewczyński. – Jesteśmy przekonani, że dalsze badania przyczynią się do zaproponowania nowatorskich terapii i leków, które będą zmieniały strukturę trójwymiarową genomu ludzkiego – przeprowadzając komórkę ze stanu chorego do stanu zdrowego. Taki mechanistyczny trójwymiarowy model tworzony w oparciu o indywidualną sekwencję genomiczną pacjenta może stanowić unikalny wkład projektu w medycynę precyzyjną – dodaje laureat. Dodatkowo, dane uzyskane w projekcie powinny pozwolić na lepsze zrozumienie czynników molekularnych wpływających na organizację genomu oraz mechanizmy biofizyczne za nią odpowiedzialne, dzięki czemu możliwe będzie pogłębienie wiedzy o rodzinnej i populacyjnej różnorodności genomu ludzkiego.

 

W sumie w konkursie Team 3 złożono w konkursie 75 wniosków o dofinansowanie. Pieniądze pochodzą z programu operacyjnego Inteligentny Rozwój.

NKN Warszawa

wt., 2017-06-20 14:21

– Jeżeli powstająca ustawa ma być dobra, to po pierwsze powinna być rodzajem „konstytucji dla nauki”: określić ogólne ramy funkcjonowania systemu szkolnictwa wyższego na przynajmniej dziesięć lat, gwarantować uczelniom autonomię i wymagać daleko posuniętej samodzielności – mówił prof. Marcin Pałys, rektor UW, otwierając konferencję programową Narodowego Kongresu Nauki, która odbyła się w dniach 19-20 czerwca na UW.

Dziewiąta, a zarazem ostatnia już konferencja programowa NKN poświęcona była zagadnieniom ustroju i zarządzania w szkolnictwie wyższym. W swym wystąpieniu rektor UW podkreślał, że model organizacyjny uczelni, struktura oraz wewnętrzne organy i ich wzajemne relacje powinny być definiowane w statutach szkół wyższych, a nie na poziomie ustawy. Prof. Pałys odniósł się także do budzących duże zainteresowanie środowiska planach zmian sposobu wyłaniania rektora oraz ustanowienia na uczelni nowego ciała kolegialnego. – Wiem z własnego doświadczenia, że do wypełniania przywódczej roli potrzeba silnego mandatu środowiska akademickiego, którego nie zastąpi mianowanie przez nawet najbardziej godny szacunku urząd zewnętrzny. W naszych realiach najsilniejszym i najlepiej chroniącym autonomię uczelni przed naciskami z zewnątrz jest mandat pochodzący z wyborów. Sposób wyboru rektora powinien być w przyszłej ustawie zachowany, ale połączony z wymogiem dużej przejrzystości działań oraz wyraźniej określonej odpowiedzialności rektora za decyzje i podejmowane ryzyko – mówił rektor UW. Przyznał także, że uczelnie mogłyby bardzo skorzystać na zasięganiu opinii osób spoza środowiska naukowego, ale nie może się to odbywać kosztem autonomii. – Te warunki spełnia dyskutowana ostatnio koncepcja konwentu lub rady, złożonej w większości z osób spoza uczelni, ale wybieranych przez społeczność akademicką w uznaniu ich osobistych kompetencji. Działalność rady nie wiązałaby się z ograniczeniem uprawnień rektora czy senatu. Jej zadaniem byłoby opiniowanie strategii szkoły wyższej oraz sprawozdań z jej działalności, a także poszukiwanie i wskazywanie społeczności kandydatów na rektora, również spoza uczelni – mówił rektor Pałys.

 

Wicepremier oraz minister nauki i szkolnictwa wyższego Jarosław Gowin odnosząc się do tematu przewodniego warszawskiej konferencji, podkreślił, że wewnętrzna organizacja uczelni powinna być regulowana poprzez statuty szkół wyższych, a nie przyszłą ustawę. Zapowiedział, że uprawnienia do nadawania stopni oraz prowadzenia kształcenia zostaną przeniesione z jednostek organizacyjnych na uczelnię jako całość. Opowiedział się także za wyborem członków nowego ciała kolegialnego (konwentu lub rady) przez społeczność akademicką, np. przez senaty szkół wyższych. Potwierdził, że wprowadzenie nowej ustawy nie skróci kadencji obecnych zespołów rektorskich. Na zakończenie wicepremier Gowin zapowiedział, że projekt nowej ustawy zostanie przedstawiony we wrześniu w Krakowie podczas Narodowego Kongresu Nauki, a na przełomie 2017 i 2018 roku trafi do Sejmu RP. W Sejmie planowana jest organizacje wysłuchania publicznego dotyczącego nowej ustawy.

 

W trakcie dwudniowych obrad odbyło się pięć paneli tematycznych dotyczących różnych modeli zarządzania, relacji wewnętrznych organów uczelni, polityki kadrowej i finansowej, roli ministerstwa w systemie, a także udziału studentów, doktorantów, związków zawodowych i pracodawców w zarządzaniu szkołami wyższymi. Brali w nich udział rektorzy, prorektorzy i przedstawiciele uczelni różnych typów – uniwersytetów, politechnik, uniwersytetów medycznych, państwowych wyższych szkół zawodowych oraz uczelni prywatnych, a także przedstawiciele studentów, doktorantów oraz MNiSW. Uczestnicy mogli też poznać europejskie modele organizacji systemów szkolnictwa wyższego, dzięki wystąpieniom prof. Rolfa Tarracha z Uniwersytetu w Luxemburgu, prezydenta European University Association, prof. Tomáša Zimy, rektora Uniwersytetu Karola w Pradze oraz prof. Horsta Hipplera, prezydenta Niemieckiej Konferencji Rektorów.

 

Pierwszego dnia konferencji uczestnicy mieli okazję wziąć udział w jednej z pięciu sesji dyskusyjnych poświęconych zadaniom publicznym uczelni, zawiązkom i uczelniom szkół wyższych, systemom informatycznym, autonomii uczelni oraz koncepcji powołania Uniwersytetu PAN.

 

Abstrakty wystąpień oraz tezy do dyskusji omawiane w podczas poszczególnych paneli dostępne są w publikacji konferencyjnej.  

 

Teksty wystąpienia wicepremiera Jarosława Gowina oraz wybranych uczestników dostępne są na stronie NKN.

 

Nagranie z 1. dnia konferencji:

 

Nagranie z 2. dnia konferencji:

Granice myślenia

wt., 2017-06-20 09:50

Dr Marcin Trepczyński w liceum był w mat.-fizie. Gdy wybierał studia, nie bardzo wiedział, na jaki kierunek i na jaką uczelnię się zdecydować. Padło na UW, bo spodobał mu się kampus główny. Najpierw studiował prawo, później filozofię, gdzie sam teraz wykłada.

W Instytucie Filozofii uczy studentów m.in. tego, o co chodziło Platonowi, jak czytać Nietzschego, czy da się zrozumieć Hegla i Heideggera oraz dlaczego filozofia ma problem z Kartezjuszem. A od studentów dowiaduje się, jak nie prowadzić nudnych wykładów albo czym jest memetyka.

 

Sprawy fundamentalne

– Idąc na filozofię można być pewnym, że spotka się przynajmniej 10 profesorów, którzy zapalą nas do dalszych poszukiwań – mówi dr Trepczyński. – To kierunek dla ludzi dociekliwych, którzy chcą dojść do granic myślenia. Dla tych, którzy chcą swoje życie przeżyć świadomie, nie zmarnować go. Pewne fundamentalne sprawy, trzeba po prostu przemyśleć. I ja uważam, że lepiej to zrobić w wieku lat 20 niż po 70. To zabrzmi banalnie, ale chodzi o sens życia, odpowiedź na pytania: po co tu jesteśmy, co nas czeka – mówi.

 

W Instytucie Filozofii UW lubi różnorodność, to że można poznać często odmienne punkty widzenia. Sam ma problem z podaniem nazwiska ulubionego myśliciela, ostatecznie z czterech filozofów, którzy swoje posągi mają w Bibliotece Uniwersyteckiej wybiera Stanisława Leśniewskiego. – On idealnie wpisuje się w odpowiedź na pytanie, gdzie można filozofować. Leśniewski pracował głównie w Ogrodzie Saskim na ławeczce, gdzie jadł czekolady i właśnie tam wymyślał swoje koncepcje logiczne – mówi dr Marcin Trepczyński.

 

Recepta na szczęście

Co po filozofii? – Ktoś kto z potrzeby serca poszedł na filozofię, to pewnie już w niej zostanie. Za cokolwiek się nie weźmie, to co chwilę będzie mu się włączała refleksja. I bardzo dobrze, bo podpierając się Arystotelesem, gdy zaczynamy używać swojego rozumu, to jest jedyna recepta na szczęście – uważa dr Trepczyński.

Na UW filozofię studiować można też w całości po angielsku, do wyboru jest również bioetyka i kognitywistyka. Filozofia jako przedmiot wykładana jest na wielu wydziałach, w tym na Wydziale Matematyki, Informatyki i Mechaniki, a także Nauk Ekonomicznych. 

Prof. Magda Konarska członkiem EMBO

pt., 2017-06-16 13:53

65 wybitnych naukowców zajmujących się naukami przyrodniczymi dołączyło do Europejskiej Organizacji Biologii Molekularnej (EMBO). Wśród nich są dwie Polki, m.in. prof. Magda Konarska z Centrum Nowych Technologii UW.

EMBO zrzesza 1700 europejskich naukowców zajmujących się biologią molekularną. Działa od 1964 r., wspiera rozwój badań w tej dziedzinie, m.in. poprzez finansowanie stypendiów, warsztatów i grantów dla naukowców na różnych etapach ich kariery.

 

– Otrzymanie członkostwa EMBO to wyraz uznania dla naukowych osiągnięć danej osoby. Cieszymy się z przyjęcia do naszej organizacji tak wielu wybitnych badaczy – mówi kierująca EMBO prof. Maria Leptin. Czonkowie EMBO uczestniczą w ocenie wniosków o granty przyznawane przez organizację, zasiadają także w radzie i komitecie EMBO.

 

Prof. Magda Konarska od dwóch lat kieruje Laboratorium Biologii RNA w Centrum Nowych Technologii UW. Wcześniej, przez ponad 20 lat pracowała na Uniwersytecie Rockefellera w Nowym Jorku. Jest współautorką projektu ReMedy, który w maju tego roku otrzymał dofinansowanie w konkursie Fundacji na rzecz Nauki Polskiej na utworzenie Międzynarodowych Agend Badawczych. Drugą autorką projektu jest prof. Agnieszka Chacińska, dyrektor CeNT UW. Ośrodek ReMedy, działający przy CeNT UW, będzie zajmował się opracowywaniem nowych terapii i farmaceutyków związanych z chorobami neurodegeneracyjnymi i nowotworowymi. W konkursie FNP przyznano mu 35 mln zł na pięcioletnie badania. Więcej o ośrodku ReMedy >>

 

Drugą Polką, która otrzymała członkostwo w EMBO, jest prof. Marta Miączyńska z Międzynarodowego Instytutu Biologii Molekularnej i Komórkowej. Dotychczas w pracach EMBO uczestniczyło 8 naukowców z Polski, w tym prof. Agnieszka Chacińska z CeNT UW. Nowi członkowie EMBO po raz pierwszy wezmą udział w spotkaniu organizacji w październiku w Heidelbergu.

Więcej informacji znaleźć można na stronie EMBO.

O logice i religii

śr., 2017-06-14 09:36

Profesorowie Saul Kripke i Michał Heller to goście specjalni kongresu filozofów, który odbędzie się na UW od 18 do 22 czerwca. Pierwszy World  Congress on Logic and Religion odbył się dwa lata temu w Brazylii. Tym razem w Warszawie międzynarodową konferencję zorganizował Instytut Filozofii UW. Do Warszawy przyjedzie 150 myślicieli z całego świat.

 

Gościem specjalnym konferencji będzie prof. Saul Kripke – słynny filozof i logik, który zajmuje się logikami modalnymi, teorią identyczności i światów możliwych, autor książki Nazywanie a konieczność, przez którą musiał przejść każdy absolwent filozofii w ramach kursu historii filozofii analitycznej.

 

Kongres zostanie otwarty w niedzielę 18 czerwca o godz. 16.00 w auli dawnej Biblioteki UW (Krakowskie Przedmieście 26/28). Filozofowie dyskutować będą m.in. o tym, jak w religiach wykorzystywana jest logika, sprawdzać dowody na istnienie Boga i przykłady nielogiczności w religii. Tematykę konferencji rozszerzyli o logikę Talmudu, religię żydowską i prawosławie, których brakowało podczas spotkania w Brazylii.

 

Wykłady otwarte

Każdy dzień kongresu rozpoczynać się będzie od dwóch wykładów plenarnych otwartych dla publiczności. Od 18 do 21 czerwca odbędą się one w gmachu dawnej Biblioteki, a 22 czerwca – w sali konferencyjnej Biblioteki Uniwersyteckiej na Powiślu (ul. Dobra 56/66). Ostatniego dnia o godz. 9.00 w BUW swoje wystąpienie zatytułowane „The Logic of God” wygłosi prof. Michał Heller.

 

Bezpośrednio po wykładzie na zakończenie konferencji o godz. 12.45 odbędzie się wielka debata filozofów. – Z całej konferencji liczę na nią najbardziej. Będą w niej uczestniczyć wszyscy zaproszeni goście. Oprócz prof. Saula Kripke i prof. Michała Hellera, m.in. prof. Dov Gabby czy prof. Jan Woleński. Raczej nie pokłócą się podczas tej debaty, ale – co bardzo cenne – skonfrontują swoje różne punkty widzenia i spostrzeżenia po pięciu dniach obrad – mówi dr Marcin Trepczyński, organizator konferencji.

 

Program kongresu (strona www)

Na wykłady otwarte nie ma konieczności rejestracji. Osoby, które chcą uczestniczyć w całej konferencji proszone są o rejestrację jako uczestnicy poprzez stronę www.logicandreligion.pl.

NKN w Warszawie

pon., 2017-06-12 11:45

19 i 20 czerwca na Uniwersytecie Warszawskim odbędzie się konferencja NKN „Ustrój i zarządzanie w szkolnictwie wyższym”. Transmisja online dostępna będzie na stronie NKN oraz stronie głównej UW.

To już dziewiąta i ostatnia z cyklu konferencji programowych poprzedzających Narodowy Kongres Nauki, zaplanowany na wrzesień. Spotkanie odbędzie się w Bibliotece Uniwersyteckiej w Warszawie (ul. Dobra 56/66).

 

Online

Rejestracja na konferencję została już zakończona. Osoby, które nie zdążyły się zapisać, będą mogły oglądać jej przebieg za pomocą strony internetowej. Transmisja online prowadzona będzie poprzez stronę NKN oraz stronę główną UW. Relację na bieżąco z najciekawszych wystąpień można też będzie śledzić na uniwersyteckim koncie na Twitterze.

 

O czym w Warszawie

Podczas konferencji omówione zostaną różne modele kierowania uczelnią. Pierwszy panel zatytułowany „Różne uczelnie, różne modele zarządzania” poprowadzi prof. Marcin Pałys, rektor UW. Eksperci rozmawiać będą m.in. o tym, jakie kompetencje będą mieć władze uczelni i kto je będzie wybierał, o udziale interesariuszy w procesie zarządzania uczelnią, odpowiedzialności i kompetencjach poszczególnych organów uczelni, polityce kadrowej i finansowej uczelni, a także roli MNiSW w systemie szkolnictwa wyższego i nauki.

 

Poruszone zostaną też tematy związane z funkcjonowaniem uczelni jako podmiotu realizującego zadania publiczne, działaniem szkół wyższych w ramach związków i sieci, wspomaganiem zarządzania uczelnią przez systemy informatyczne, rolą statutu w autonomii uczelni, a także z ewentualnym powstaniem Uniwersytetu Polskiej Akademii Nauk.

Program konferencji (pdf)

 

Komunikaty dla społeczności UW

19 i 20 czerwca w związku z konferencją Narodowego Kongresu Nauki na terenie kampusu głównego UW przy Krakowskim Przedmieściu będzie obowiązywało ograniczenie parkowania. Wjazd na kampus będą miały tylko osoby, które mają identyfikatory ZDM na 2017 rok.

 

W tych dniach nieczynna będzie również Biblioteka Uniwersytecka. Dokładny harmonogram pracy BUW-u dostępny jest na stronie biblioteki.

www.buw.uw.edu.pl

 

Pytania dotyczące konferencji można przesyłać na adres: nkn.warszawa@uw.edu.pl

 

30. urodziny Erasmus+

pon., 2017-06-12 11:20

13 czerwca w Parlamencie Europejskim w Strasburgu Unia wspólnie świętować będzie 30-lecie programu Erasmus+. Do udziału w uroczystościach zaproszono stypendystów programu z różnych roczników z każdego z 33 krajów uczestniczących obecnie w wymianie akademickiej. Wydarzenia jubileuszowe trwają przez cały rok, zaplanowano ich 250 w ponad 40 krajach.

W Europie program wymiany studenckiej wystartował w 1987 roku. Wzięło w nim wtedy udział 3200 studentów z 11 państw. Przez lata zmieniła się nie tylko liczba corocznie przyznawanych stypendiów i lista krajów uczestniczących, ale też formuła programu. Obecnie UE finansuje z niego m.in. częściowe studia, studenckie staże i praktyki oraz projekty wolontariackie, wymianę pracowników, szkolenia, a także programy wspierające współpracę uczelni i wymianę dobrych praktyk. W 2015 roku z programu skorzystało 678 tys. osób z 33 krajów – państw członkowskich UE oraz Turcji, Macedonii, Norwegii, Islandii i Liechtensteinu.

 

Polska w Programie Erasmus uczestniczy od 1998 roku. Za granicę wyjechało wtedy ok. 1,5 tys. studentów. Dziś rocznie korzysta z niego ok. 17 tys. studentów. W sumie na studia i praktyki zagraniczne wyjechało 225 tys. Polaków. Rocznie nasz kraj odwiedza ok. 15 tys. studentów, najwięcej z Turcji, Hiszpanii i Francji. Polską uczelnią, która przyjęła najwięcej zagranicznych stypendystów, jest Uniwersytet Warszawski.

 

Eramsus na Uniwersytecie

     

 

Od początku udziału naszego kraju w programie Erasmus Uniwersytet Warszawski był najaktywniejsza polską uczelnią. Za udział w programie otrzymaliśmy wiele nagród:

    • W 2007 roku Komisja Europejska wybrała 20 europejskich uczelni w konkursie European Success Stories on Fostering Internationalisation at European universities. UW był jedyną wyróżnioną polską szkołą wyższą.
    • W 2012 roku, z okazji 25-lecia programu, UW otrzymał statuetkę Złotego Erazma za największa liczbę mobilności oraz wpływ programu na zmiany instytucjonalne i wizerunek uczelni. Konkurs organizowała Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, pełniąca w Polscę funkcję Narodowej Agencji Programu.
    • W 2013 roku Uniwersytet został nagrodzony w kategorii instytucjonalnej w konkursie EDUInspiracje, ogłoszonym z okazji 20-lecia FRSE.
    • W 2016 roku Komisja Europejska wyróżniła Uniwersytet Warszawski za bardzo dobre wdrożenie Karty Erasmus dla Szkolnictwa Wyższego w pierwszym roku istnienia programu Erasmus+. Karta to dokument, który pozwala uczelniom ubiegać się o fundusze na działania realizowane w ramach programu Erasmus+. Komisja Europejska wyróżniła 5 z 235 polskich uczelni, które bardzo dobrze wprowadziły Kartę Erasmus dla Szkolnictwa Wyższego w roku akademickim 2014/2015.

 

W 1998/99 roku z UW wyjechało 176 studentów i 37 nauczycieli, a z zagranicy do Warszawy przyjechało 23 studentów. Budżet, który otrzymała uczelnia na wymianę, wynosił 442 tys. euro. W tej chwili co roku z programu korzysta ponad 1,4 tys. studentów i ponad 400 nauczycieli z UW, a naszą uczelnię odwiedza ponad 900 obcokrajowców. Budżet wymiany przekracza 3 mln euro.

 

Warszawa docenionaW kwietniu tego roku włoski dziennik „La Repubblica” przedstawił wyniki sondażu, według którego Warszawa jest najlepiej ocenianym miastem przez studentów wyjeżdżających na Erasmusa. W artykule „Erasmus, Warszawa jest najlepsza” podkreślono, że w ramach tego stypendium wielu Włochów przyjeżdża do Warszawy, a po powrocie są zadowoleni z programu studiów. W rankingu wzięto pod uwagę też m.in. koszt wynajmu pokoju lub mieszkania i korzystania z transportu publicznego, opłaty uniwersyteckie czy średnie ceny posiłków. Ankietowani uznali, że spośród 15 europejskich miast to Warszawa prezentuje się najatrakcyjniej.

Wiedza schowana za grą

pon., 2017-06-12 10:08

– Uczę swoich studentów, jak wykorzystywać wiedzę płynącą z badań do skutecznego służenia obywatelom, do rozwoju społeczności lokalnych, z których pochodzą – od edukacji, przez zdrowie, rynek pracy, po ochronę środowiska – mówi o swojej pracy na Uniwersytecie dr Karol Olejniczak z Centrum Europejskich Studiów Regionalnych i Lokalnych (EUROREG).

Interdyscyplinarny zespół centrum zajmuje się rozwojem miast, gmin i większych regionów. – Przyglądamy się przestrzeni miejskiej, m.in. jakości życia, powietrza, transportu, przyjazności architektury. Badamy także, jakie czynniki sprawiają, że dana gmina się rozwija, a z innej mieszkańcy wyjeżdżają w poszukiwaniu lepszego życia. Nie tylko badamy, ale też we współpracy z władzami lokalnymi staramy się zmieniać rzeczywistość. Pomagamy budować strategie, wykorzystywać pieniądze unijne w sposób racjonalny i pożyteczny – tłumaczy naukowiec. Sam zajmuje się przede wszystkim ewaluacją działań publicznych, tym jaki wpływ mają realizowane w mieście programy na nasze otoczenie i zachowania ludzkie, na tworzenie rozwiązań przyjaznych mieszkańcom.

 

Studenci wybierają tematyNa zajęciach prowadzonych przez dr. Olejniczaka studenci kierunku gospodarka przestrzenna zespołowo opracowują rozwiązania rzeczywistych problemów, z którymi borykają się miasta, uczestniczą w grze symulacyjnej, budują mapy myśli. – W tym roku studenci sami wybierali tematy, które ich bolą lub którymi się interesują. Zajmowali się m.in. dostępem do oferty kulturalnej rodziców z małymi dziećmi, tak aby grupa ta nie czuła się wyizolowana społecznie. Innym wybranym przez studentów zagadnieniem była frekwencja wyborcza. Zastanawiali się, w jaki sposób zachęcać młodzież do udziału w wyborach. Kolejny projekt dotyczył problemu segregacji śmieci i sprzątania psich odchodów – wylicza wykładowca. Studenci sami musieli zebrać dane dotyczące problemów, przeanalizować je i zaproponować rozwiązanie. – Co roku staramy się, żeby na zaliczeniu, podczas prezentacji studenckich obecni byli praktycy, którzy zgłaszali problemy lub są zainteresowani danym zagadnieniem. Po wysłuchaniu studentów komentują ich propozycje pod kątem możliwości wdrożenia – tłumaczy dr Olejniczak.

 

Wiele emocji wzbudzają inne prowadzone przez niego zajęcia, polegające na udziale w planszowej grze symulacyjnej. Uczestnicy wcielają się w rolę urzędnika, który musi wymyślić i zamówić badania dotyczące określonego zagadnienia, a później dotrzeć z ich wynikami do osób podejmujących decyzje w danym obszarze. – Zajęcia skumulowane są w trakcie jednego dnia. W przerwach odbywają się krótkie wykłady, które pozwalają studentom zrozumieć realia procesu decyzyjnego i wykorzystać tę wiedzę w kolejnej turze, czyli sprawdzić, jak teoria działa w praktyce – opowiada. Grę stworzył zespół ekspertów z dwóch firm – Evaluation for Government Organizations (EGO s.c.) i Pracowni Gier Szkoleniowych, na podstawie doświadczeń ponad 10 lat współpracy z polskimi ministerstwami oraz badań mechanizmów zarządzania wiedzą w 12 krajach OECD. – Za grą schowane są różne teorie, które tłumaczą, jak poprzez wyniki badań i analiz możemy wpływać na działania decydentów. Każda tura uczy studentów czegoś innego. Przekonują się np., że politycy lubią otrzymywać informacje krótkie i zwięzłe, a urzędnicy szczegółowe i niekoniecznie strategiczne – tłumaczy.

 

Uczymy się wzajemnie– Dydaktyka jest dla mnie procesem dwukierunkowym – procesem wzajemnego uczenia się. Jest niezbędna w mojej pracy naukowej, bo pozwala mi przenieść wyniki badań do rzeczywistości społecznej – opowiada o roli nauczyciela dr Olejniczak. – Studenci przynoszą praktyczne, inspirujące problemy badawcze. Są pierwszymi krytycznymi recenzentami mojej pracy. Zmuszają do krystalizowania pomysłów i jasnej syntezy wniosków. Są także ambasadorami wyników badań. Pomysły i rozwiązania przedstawiane podczas zajęć przenoszą do praktyki – wyjaśnia. Podkreśla też, że ma szczęście pracować z małymi grupami, a każdego swojego studenta zna po imieniu. – To są osoby, które zapisały się na przedmiot, bo poszukują inspiracji, wiedzy, chcą się podzielić swoimi doświadczeniami i przemyśleniami.

 

W ubiegłym roku Uniwersytet po raz pierwszy zorganizował konkurs dla najlepszych dydaktyków, którzy w sposób szczególny angażują się w pracę ze studentami i poszukują nowych metod przekazywania im wiedzy i kształtowania umiejętności. W kategorii nauk społecznych laureatem został dr Olejniczak. Wyróżnienie zadedykował wówczas swojej mamie: – Nagrodę chciałbym dedykować mojej Mamie, emerytowanej nauczycielce nauczania początkowego. Obserwując jej pełne pasji przygotowania do lekcji z dziećmi, zrozumiałem, że wszyscy jesteśmy urodzonymi odkrywcami. Uczenie musi mieć element przygody. Wystarczy mały impuls, by dorośli przypomnieli sobie o dziecięcej radości z odkrywania.

I miejsce w rankingu uczelni 2017

pon., 2017-06-12 09:12

Uniwersytet Warszawski najlepszą polską uczelnią według rankingu Perspektyw 2017. UW uzyskał 100 punktów w zestawieniu. Uniwersytet Jagielloński 99,9. Obydwu uczelniom przyznano ex aequo I miejsce w zestawieniu. Na trzecim miejscu znalazła się Politechnika Warszawska z 86 punktami. 

To osiemnasta edycja zestawienia. Od początku UW i UJ zajmują zawsze dwa pierwsze miejsca. Dziewięciokrotnie zwyciężył UW, siedmiokrotnie UJ, a dwa lata temu – tak jak w tegorocznej edycji – zwycięstwo przyznano ex aequo obydwu uczelniom. Ranking opiera się o dane dotyczące prestiżu, sytuacji absolwentów na rynku pracy, potencjału naukowego i efektywności naukowej, innowacyjności, umiędzynarodowienia.

 

Twórcy rankingu przygotowują także zestawienia dla poszczególnych kierunków studiów. Uniwersytet Warszawski zajął pierwsze miejsce w rankingach dotyczących 17 programów studiów, w tym wszystkich dotyczących kierunków ścisłych.

I miejsce przyznano uniwersyteckim kierunkom:

  • archeologia,
  • filologie obce,
  • historia,
  • dziennikarstwo i komunikacja,
  • pedagogika,
  • politologia,
  • psychologia,
  • socjologia (WFiS),
  • stosunki międzynarodowe,
  • astronomia,
  • chemia,
  • fizyka,
  • informatyka,
  • matematyka,
  • biologia,
  • geografia,
  • geologia.

 

Drugie miejsce przyznano UW w zestawieniach dotyczących jakości kształcenia na filologii polskiej, filozofii, socjologii (WSNSiR) gospodarce przestrzennej, prawie, ekonomii, finansach i rachunkowości, zarządzaniu, ochronie środowiska.

Letnie kursy na Uniwersytecie

czw., 2017-06-08 11:14

Nauka angielskiego z bohaterami serialu „Przyjaciele” albo poznawanie hiszpańskiego przez flamenco. Na wakacje UW przygotował kursy nie tylko językowe.

Uniwersytet Warszawski organizuje letnie kursy dla wszystkich chętnych. Są to głównie zajęcia językowe. Wyjeżdżający na wakacje będą mogli poduczyć się przed podróżą, a ci, którzy zostają w Warszawie – poznać język i kulturę bez ruszania się z miasta.

 

Szkoła Języków Obcych

Angielski, francuski, hiszpański, niemiecki i rosyjski można poćwiczyć ze Szkołą Języków Obcych. W ofercie znajdują się kursy klasyczne i półinternetowe. Studenci UW przy zapisywaniu się wykorzystują żetony, a osoby spoza Uniwersytetu za 30 godzin lektoratu płacą ok. 350 zł.

 

Więcej informacji

rejestracja.usos.uw.edu.pl

 

Szkoła Języków Wschodnich

W to lato Szkoła Języków Wschodnich Wydziału Orientalistycznego przygotowała kursy z arabskiego, chińskiego, czeskiego, francuskiego, greckiego, gruzińskiego, hebrajskiego, hiszpańskiego, japońskiego, koreańskiego, perskiego, portugalskiego, rosyjskiego, rumuńskiego, serbskiego, suahili, tureckiego, ukraińskiego i włoskiego. Lektoraty będą prowadzone od 3 do 29 lipca na poziomach A1, A2, B1 oraz B2. Studenci mogą zapisać się na kurs i wykorzystać swoje żetony językowe, a osoby spoza UW – odpłatnie. 702 zł kosztuje lektorat 60-godzinny, a 1404 zł – 120-godzinny. Rejestracja trwa do 28 czerwca.

 

Więcej informacji

sjw.uw.edu.pl

 

Centrum Języka Polskiego i Kultury Polskiej dla Cudzoziemców „Polonicum”

62 wakacyjny kurs Centrum Języka Polskiego i Kultury Polskiej dla Cudzoziemców „Polonicum” obejmuje tradycyjne zajęcia z wykładowcami oraz mniej konwencjonalne aktywności. W planie są wykłady, konwersatoria, pokazy filmowe, a także spacery po Warszawie, zwiedzanie muzeów, nauka tańca – poloneza i warsztaty kulinarne. Lektoraty języka polskiego organizowane są na poziomach od A1 do C2. Kurs odbywa się przez cały sierpień, a jego koszt to 2500 zł.

 

Więcej informacji

polonicum.uw.edu.pl

 

Uniwersytet Otwarty

Intensywne kursy nie tylko językowe w czerwcu i lipcu proponuje Uniwersytet Otwarty. Słuchacze mogą wybrać m.in. zajęcia z języków obcych – angielskiego, hiszpańskiego, włoskiego, rosyjskiego, a także z psychologii, filozofii, emisji głosu lub warsztaty teatralne. Ceny wahają się w granicach ok. 300-500 zł za kurs.

 

Więcej informacji

www.uo.uw.edu.pl

Zapytaj fizyka o komety

śr., 2017-06-07 14:41

9 czerwca odbędzie się wykład dr. Krzysztofa Ziołkowskiego zatytułowany „Komety – czym są i jak się je dziś bada. Misje Stardust, Deep Impact, Rosetta”.

Podczas najbliższego spotkania z cyklu wykładów „Zapytaj fizyka” o najnowszych badaniach nad kometami opowie dr Krzysztof Ziołkowski, astronom, specjalista w dziedzinie badań ruchów komet i planetoid oraz dynamiki Układu Słonecznego.

 

Zainteresowania naukowe dr. Krzysztofa Ziołkowskiego koncentrują się na wyznaczaniu orbit komet i planetoid, a w szczególności poszukiwaniu i analizowaniu różnych subtelnych efektów w ruchach tych ciał niebieskich. Zajmował się także przetwarzaniem danych z eksperymentów satelitarnych.

 

Wykład rozpocznie się o godz. 18.00 w sali 0.03 na Wydziale Fizyki UW (ul. Pasteura 5).

 

Wstęp na wydarzenie jest wolny.

 

Więcej informacji

Studia na poziomie

pon., 2017-06-05 10:53

– Informatyka na UW reprezentuje najwyższy międzynarodowy poziom – mówi prof. Mikołaj Bojańczyk. Przedstawiamy kolejnego wykładowcę w cyklu rekrutacyjnym.

Profesor Bojańczyk pracuje w Zakładzie Logiki Stosowanej Instytutu Informatyki. European Research Council (Europejska Rada ds. Badań) przyznała mu dwa granty na badania nad matematycznymi podstawami informatyki. W 2010 roku otrzymał Presburger Award – nagrodę przyznawaną przez European Association for Theoretical Computer Science.

 

– Informatyka na UW reprezentuje najwyższy międzynarodowy poziom. Dotyczy to zarówno studiów – wielokrotne zwycięstwa w światowych konkursach programistycznych – jak i badań – csrankings.org plasuje UW na 4. miejscu na świecie w informatyce teoretycznej, a 1. – jeśli wyszukiwanie zawęzi się do ostatnich czterech lat – mówi prof. Mikołaj Bojańczyk.

 

Studenci Wydziału Matematyki, Informatyki i Mechaniki chodzą do prof. Bojańczyka na zajęcia o automatach. – W moim odczuciu studenci prezentują bardzo wysoki poziom, nie spotkałem nigdzie wyższego. Jeśli się dobrze przygotuje wykład, to choćby nie wiem, jak trudny był temat, słuchacze się znajdą. Jeśli wykład się przygotuje źle, to inna sprawa – ocenia prof. Mikołaj Bojańczyk.

 

– Kontakt ze studentami jest mi potrzebny, by czuć się przydatnym społeczeństwu. Studenci nie boją się krytykować swoich nauczycieli, co ma naturalnie wiele błogosławionych skutków. Dodatkową specyfiką mojej dziedziny jest to, że żywy młody umysł często potrafi nadrobić z nawiązką braki doświadczenia w rozwiązywaniu problemów. Tak więc mówienie o tym, jak nauczyciel może się uczyć od ucznia, jest w mojej dziedzinie oczywistością bez charakteru wywrotowego – uważa prof. Mikołaj Bojańczyk.

 

Kandydaci na studia na UW zainteresowani technologiami informacyjnymi mogą wybierać spośród kierunków takich, jak bioinformatyka, informatyka, informatyka i ekonometria, inżynieria obliczeniowa, a także specjalizacji łączących informatykę z fizyką, psychologią lub medycyną.

W tegorocznym cyklu rekrutacyjnym przedstawimy nauczycieli akademickich UW. Co tydzień, jeszcze przez miesiąc, będziemy pisać o ich wykładach i badaniach. Także tych, w które angażują się studenci.

Rekrutacja 2017/2018

pon., 2017-06-05 09:44

Rozpoczęła się rekrutacja na studia I stopnia i jednolite magisterskie na Uniwersytecie Warszawskim. Zapisy potrwają do 7 lipca.

Uniwersytet Warszawski to najlepsza uczelnia w kraju. Spośród ponad 100 kierunków można wybrać studia humanistyczne, społeczne, ścisłe, przyrodnicze lub międzyobszarowe. Ucząc się na Uniwersytecie, już na etapie studiów, można uczestniczyć w prowadzeniu badań naukowych.

 

Na uczelni pracuje 3,5 tys. wykładowców. Część z nich można poznać czytając cykl rekrutacyjny, w którym prezentujemy sylwetki kilkunastu nauczycieli akademickich UW. Piszemy o ich wykładach i badaniach, także takich, w które angażują się studenci.

 

Zaprezentowaliśmy już:

 

Zasady i harmonogram rekrutacji

Zapisy na studia na Uniwersytecie Warszawskim prowadzone są poprzez system Internetowej Rejestracji Kandydatów. Żeby wziąć udział w rekrutacji należy założyć w IRK swoje konto, wprowadzić podstawowe dane, wybrać kierunek studiów, a następnie dokonać opłaty rekrutacyjnej (80 zł).

 

Rekrutacja krok po kroku (strona Biura ds. rekrutacji)

 

Podstawą kwalifikacji są wyniki egzaminów maturalnych. Brane pod uwagę są punkty uzyskane z trzech przedmiotów obowiązkowych: matematyki, języka polskiego oraz obcego, a także w zależności od kierunku, z jednego lub dwóch przedmiotów dodatkowych. Szczegółowe opisy poszczególnych kierunków i zasad rekrutacyjnych dostępne są w katalogu kierunków na stronie IRK.

 

Na studia I stopnia i jednolite magisterskie można zapisywać się od 5 czerwca do 7 lipca. O wynikach rekrutacji kandydaci dowiedzą się 19 lipca. Informacja o zakwalifikowaniu się na studia dostępna będzie w systemie IRK.

 

Harmonogram rekrutacji 2017/2018 (pdf)

 

„Europejczycy i Afrykanie” – dyskusja o książce

pon., 2017-06-05 09:37

7 czerwca na Uniwersytecie Warszawskim odbędzie się promocja książki prof. Michała Tymowskiego „Europejczycy i Afrykanie. Wzajemne odkrycia i pierwsze kontakty”.

„Europejczycy i Afrykanie. Wzajemne odkrycia i pierwsze kontakty” to studium o latach 1430-1510 i doświadczeniach towarzyszących pierwszym spotkaniom mieszkańców Afryki Zachodniej z przybyszami z Europy.

 

– Europejscy odkrywcy obawiali się, że na tych nieznanych im terenach zastaną ziemię tak bardzo spaloną słońcem, że żar wyniszczył wszelkie życie. Ich zdumienie było ogromne, kiedy okazało się, że wbrew temu, co sobie wyobrażali, na obszarach Afryki Zachodniej spotkali, jak odnotował portugalski żeglarz Diogo Gomes, „liczbę ludów tak wielką, że nie sposób w to uwierzyć” – mówi prof. Michał Tymowski.

 

– To nieoczekiwane spotkanie Afrykanów z Europejczykami przebiegało w różnych etapach. Na początku, gdy portugalskie karawele dobiły do brzegów Afryki Zachodniej, członkowie obu stron zareagowali strachem, agresją, zdumieniem, zdziwieniem, a później ciekawością i chęcią porozumienia się. Po krótkim okresie wzajemnych walk podjęto pierwsze próby kontaktów: wykształcono tłumaczy, wspólnie ucztowano, naradzano się nad warunkami prowadzenia handlu – wyjaśnia historyk.

 

Spotkanie z autorem

Z prof. Michałem Tymowskim o książce porozmawiają prof. Jan Kieniewicz, dr hab. Marek Pawełczak i dr Błażej Popławski. Spotkanie odbędzie się 7 czerwca o godz. 12.00 w sali im. Brudzińskiego, w Pałacu Kazimierzowskim (ul. Krakowskie Przedmieście 26/28). Wstęp na wydarzenie jest wolny.

 

Książka została wydana w serii „Monografie” Fundacji na rzecz Nauki Polskiej. Organizatorami spotkania są FNP, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu i Instytut Historyczny UW.

 

Tekst o książce i rozmowa z autorem (pdf)

 

Rozmowa z prof. Tymowskim w Programie 2 Polskiego Radia

„Maski” ze starożytnej Fenicji

pon., 2017-06-05 08:45

Odkrycie ceramicznych „masek” na stanowisku Jiyeh w Libanie (starożytna Fenicja) przez misję Centrum Archeologii Śródziemnomorskiej UW zostało zauważone przez międzynarodowy serwis naukowy Live Science. Wcześniej o tych przedmiotach pisał „Zeitschrift für Orient-Archäologie”.

„Maski” (a właściwie tzw. protomy) powstały zapewne w okresie perskim (475–330 p.n.e.), a może nawet wcześniej, jednak mogły pozostawać w użyciu przez co najmniej kilkadziesiąt lat, ponieważ znaleziono je wraz z przedmiotami o kilkaset lat młodszymi. Były rozbite na wiele kawałków, które – jak się okazało podczas prób rekonstrukcji – należały do co najmniej czterech egzemplarzy.

 

Najlepiej zachowana „maska” ma 24 cm wysokości i 15 cm szerokości. Oddano detale twarzy, a niektóre elementy nakrycia głowy zaznaczono czerwoną farbą. Prawdopodobnie ukazano na nich twarze kobiece – jednak tylko dwie „maski” są na tyle dobrze zachowane, że można to stwierdzić z całą pewnością.

 

Jak uważa dr Mariusz Gwiazda z Centrum Archeologii Śródziemnomorskiej, przedstawione nakrycie głowy przypomina tzw. stefane noszone przez kobiety greckie; badacz dopatrzył się w nich również innych detali związanych ze sztuką grecką. Tymczasem w przedmiotach tych widać również inne wpływy kulturowe. Najbardziej oczywistym z nich jest egipski amulet, tzw. wadjet, na torsie drugiej „maski”. Jednak, jak przypomina dr Gwiazda, w okresie perskim był to znak dosyć rozpowszechniony w lokalnej kulturze fenickiej i to z nią należy wiązać powstanie i użytkowanie tych interesujących przedmiotów. Potwierdzają to ustalenia dr Urszuli Wicenciak (CAŚ UW), specjalistki od ceramiki z wybrzeża Fenicji, która badała glinę użytą do produkcji „masek”. Stwierdziła, że przedmioty te powstały najprawdopodobniej w okolicach Tyru i Sydonu, kilkadziesiąt kilometrów na południe od miejsca znalezienia.

 

Kogo przedstawiały te gliniane rzeźby? Opierając się na analogiach, dr Gwiazda przypuszcza, iż nie chodzi tu o portrety konkretnych osób, lecz raczej o wizerunki bóstw. Kształt „masek” wskazuje, że mogły być zawieszane na ścianie. Znaleziono je jednak na wysypisku, pośród odpadków – spalonych kości zwierzęcych i pozostałości roślinnych, wraz z potłuczonymi naczyniami stołowymi.

 

Polska misja pracująca w Libanie to wspólny projekt Centrum Archeologii Śródziemnomorskiej UW oraz libańskiej Generalnej Dyrekcji Starożytności. Głównym obiektem jej badań są stanowiska Chhim i Jiyeh sąsiadujące ze starożytnym Sydonem. Kierownikiem misji jest dyrektor CAŚ UW, dr hab. Tomasz Waliszewski.

 

 

 

 

Nowe oblicze Gmachu Audytoryjnego

pt., 2017-06-02 10:27

Rewitalizacja Gmachu Audytoryjnego trwa od 2014 roku. Za kilka miesięcy ze zmodernizowanego budynku będą mogli korzystać pierwsi użytkownicy.

Gmach Audytoryjny zwany także Fizycznym powstał w 1822 roku jako bliźniaczy pawilon Gmachu Pomuzealnego – obecnej siedziby Instytutu Historycznego. Budynek należy do nielicznych obiektów UW, który ocalał i nie uległ poważnemu zniszczeniu podczas drugiej wojny światowej. Po zakończeniu trwającego obecnie remontu z budynku będą korzystać studenci i pracownicy Wydziału Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych.

 

Od sztuk pięknych po medycynę

W XIX wieku we wnętrzu budynku audytoryjnego mieściły się audytoria oraz monumentalna Sala Uroczystości – jedna z największych tego typu w Warszawie. W latach 20. XIX wieku na wykłady w Gmachu Audytoryjnym uczęszczał Fryderyk Chopin. Od 1846 roku do 1865 mieściła się tu Szkoła Sztuk Pięknych wraz z jej pracownią malarską. Po odzyskaniu niepodległości w pawilonie ulokowano wydziały medyczne, a wnętrze podzielono na małe pomieszczenia. Od 1950 roku z gmachu korzystała Akademia Medyczna (dziś Warszawski Uniwersytet Medyczny), która powstała z połączenia wydzielonych z UW wydziałów – Lekarskiego i Farmaceutycznego oraz Akademii Stomatologicznej. W XXI wieku w budynku znajdowały się także biura administracji dwóch kierunków UW – europeistyki i logopedii.

 

Rewitalizacja

W 2014 roku Akademia Medyczna opuściła gmach, a UW rozpoczął gruntowną rewitalizację pawilonu. W środku przeprowadzono generalne prace budowlane, m.in. wykonano stropy, ściany, wstawiono nowe okna, drzwi, instalacje elektryczne i sanitarne. Odnowiono elewację budynku. Kolor w odcieniu szarości został wybrany przez stołecznego konserwatora zabytków. Zlikwidowano wszystkie wtórne dobudówki i przywrócono pierwotny klasycystyczny wygląd.

 

Gmach Audytoryjny składa się z pięciu kondygnacji. Na samym dole, w podpiwniczeniu w części środkowej wybudowano multimedialną pracownię oraz pracownię badań fokusowych – wyposażoną m.in. w lustro weneckie zapewniające bezpośredni podgląd przebiegu badań. Na parterze mieści się dwukondygnacyjna, reprezentacyjna aula ze składaną trybuną, mogąca pomieścić 150 osób oraz duże biuro przeznaczone do obsługi studentów. Na pierwszym i drugim piętrze znajdują się pomieszczenia dla władz wydziału i pracowników administracji. Studenci będą mieli zajęcia na drugim piętrze – w dwóch salach seminaryjnych oraz na trzecim piętrze, gdzie mieści się siedem sal dydaktycznych. Na poddaszu mieszczą się gabinety naukowe i przestrzeń dla urządzeń technicznych.

 

Remont gmachu ma się zakończyć przed nowym rokiem akademickim.

 

Projekt rewitalizacji wykonali architekci z Pracowni Architektonicznej 1997, która w maju 2011 roku wygrała – zorganizowany przez UW – konkurs na opracowanie koncepcji architektoniczno-budowlanej budynku.

Strony

Samorząd Studentów Wydziału Prawa 
i Administracji UW  
Krakowskie Przedmieście 26/28 
00-927 Warszawa

© 2015 Samorząd Studentów WPiA UW. Wszelkie prawa zastrzeżone.