uw.edu.pl

Subskrybuj Kanał uw.edu.pl
Strona główna
Zaktualizowano: 12 godzin 15 minut temu

Medal UW dla Eleny Poniatowskiej

śr., 2021-05-12 16:28
14 maja odbędzie się w formie online uroczystość, podczas której prof. Alojzy Z. Nowak, rektor UW, symbolicznie wręczy Elenie Poniatowskiej Medal Uniwersytetu Warszawskiego. To wyraz uznania dla meksykańskiej pisarki, której literacki i dziennikarski dorobek przyczynił się do umocnienia polsko-meksykańskiego dialogu międzykulturowego. Inicjatorem nadania wyróżnienia jest Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich UW.

─ Postać i twórczość Eleny Poniatowskiej łączy Meksyk i Polskę. Jej wrażliwość społeczna, otwartość, szczera ciekawość drugiego człowieka – to wszystko tak pięknie przypomina o jej polskich korzeniach ─ mówi dr hab. Urszula Ługowska, dyrektor Instytutu Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich UW.

 

Uroczystość wręczenia medalu UW będzie pierwszym uhonorowaniem pisarki w kraju jej przodków. W wydarzeniu, obok Eleny Poniatowskiej oraz władz uczelni i instytutu, wezmą udział Marcelo Ebrard, minister spraw zagranicznych Meksyku oraz prof. Enrique Graue, rektor Universidad Nacional Autónoma de México UNAM (Narodowego Uniwersytetu Autonomicznego Meksyku).

 

Jak podkreśla Alejandro Negrín, ambasador Meksyku w Polsce, Elena Poniatowska jest jedną z najbardziej emblematycznych osobowości świata kultury, która przyczyniła się do pogłębiania dialogu między Meksykiem a Polską oraz budowania relacji między naszymi krajami.

 

Pisarka w swojej twórczości często porusza tematy społeczne i polityczne. Wśród jej dzieł znajdują się teksty związane z Polską, m.in. prolog do zbioru poezji Wisławy Szymborskiej, polskiej laureatki literackiej Nagrody Nobla oraz notatka prasowa o „Dzieciach z Santa Rosa”, czyli grupie około 2000 polskich dzieci, które w 1943 roku znalazły schronienie w Meksyku jako uchodźcy.

 

Najnowsza powieść Eleny Poniatowskiej „El amante polaco” („Polski kochanek”) jest dedykowana Stanisławowi Augustowi Poniatowskiemu, ostatniemu królowi Polski, którego brat był przodkiem pisarki. Na język polski zostały przetłumaczone m.in.: „Leonora” i „Do sępów pójdę”

 

Uroczystość wręczenia Medalu UW pani Elenie Poniatowskiej rozpocznie się w piątek 14 maja o godz.17. Transmisja wydarzenia >> Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich UW wraz z Ambasadą Meksyku w Polsce organizują cykl wydarzeń związanych z uhonorowaniem Eleny Poniatowskiej przez Uniwersytet Warszawski:
  • 12 maja odbędzie się online debata akademicka poświęcona twórczości literackiej i dziennikarskiej Eleny Poniatowskiej. Wezmą w niej udział eksperci, m.in. z Meksyku i Polski. Podczas wydarzenia zostaną omówione najwybitniejsze dzieła pisarki oraz najważniejsze tematy, które przedstawia w swojej twórczości. Poruszone zostaną też kwestie związane z tłumaczeniem jej dorobku i obecnością Polski w jej dziełach.
  • 13 maja odbędzie się online spotkanie Eleny Poniatowskiej ze studentami UW oraz innych polskich uczelni m.in. Uniwersytetu Jagiellońskiego i Uniwersytetu Śląskiego.
  • 14 maja podczas ceremonii zostanie wyemitowany film przybliżający relacje Eleny Poniatowskiej z Polską i Warszawą, przygotowany przez Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich UW.

 

Więcej informacji >>

Konferencja dotycząca europejskich uniwersytetów

śr., 2021-05-12 14:32
Pierwsze rezultaty współpracy nad tworzeniem wspólnych ram edukacyjnych, adaptacja do warunków pandemicznych i wyzwania na przyszłość – to tematy, które zostaną poruszone podczas konferencji online z udziałem przedstawicieli czterech sojuszy uniwersytetów europejskich, w tym Sojuszu 4EU+, którego członkiem jest UW. Spotkanie odbędzie się 19 maja. Rejestracja trwa do 14 maja.

Uczestnicy konferencji „Towards shared educational frameworks within European University alliances: first results, pandemic adaptations and challenges for the future” podejmą dyskusję nad rozwojem współpracy dotyczącej tworzenia wspólnych modeli edukacyjnych w sojuszach uniwersytetów europejskich:

  • jakie działania i programy udało się zrealizować?,
  • jakich zmian i rozwiązań wymagało dostosowanie się do kryzysu pandemicznego COVID-19 oraz różnic instytucjonalnych?,
  • przed jakimi wyzwaniami i przeszkodami mogą stanąć sojusze w dalszej realizacji swoich strategii edukacyjnych?

W spotkaniu wezmą udział przedstawiciele czterech sojuszy europejskich uniwersytetów: CHARM-EU, CIVIS, Una Europa i 4EU+ Alliance, które otrzymały granty w pierwszym pilotażowym konkursie Komisji Europejskiej „European Universities” finansowanym z programu Erasmus.

Konferencja „Towards shared educational frameworks within European University alliances: first results, pandemic adaptations and challenges for the future odbędzie się online 19 maja, w godz. 14.00–16.00. Rejestracja trwa do 14 maja. Link do konferencji otrzymają wyłącznie zarejestrowani uczestnicy.

 

Szczegóły dotyczące programu konferencji oraz formularz rejestracyjny dostępne są na stronie 4EU+ >>

Spotkanie adresowane jest do studentów, doktorantów, pracowników uczelni członkowskich sojuszy, przedstawicieli Komisji Europejskiej, polityków, organizacji zajmujących się szkolnictwem wyższym i wszystkich zainteresowanych koncepcją sojuszy uniwersytetów europejskich.

30. Debata Tischnerowska: Aktualność myśli Marcina Króla

śr., 2021-05-12 11:25
19 maja odbędzie się 30. Debata Tischnerowska poświęcona aktualności myśli prof. Marcina Króla, który przez wiele lat prowadził ten cykl wydarzeń.

Prof. Marcin Król był historykiem idei, filozofem i publicystą, jednym z najbardziej wpływowych polskich intelektualistów ostatnich dekad. Zmarł w 2020 roku, pozostawiając zapisy swych przemyśleń – liczne książki i artykuły. Prace profesora dotyczyły wielu podstawowych kwestii m.in. idei politycznych kształtujących świat, w którym żyjemy: od dziedzictwa myśli romantycznej, przez wybory konserwatystów XIX i XX wieku, po przyczyny współczesnego kryzysu demokracji liberalnej. Autor nie wahał się stawiać trudnych pytań ani wytykać błędów – także sobie i swym przyjaciołom. Jego teksty są nie tylko źródłem wiedzy, ale i szkołą myślenia. Wzbudzają dyskusje i skłaniają do zastanowienia nad sprawami, które wielu innym osobom zdają się oczywiste.

 

W debacie wezmą udział: dr hab. Agata Bielik-Robson, prof. Timothy Garton Ash i prof. Aleksander Smolar. Dyskusję poprowadzi prof. Dariusz Stola.

 

Wydarzenie jest organizowane przez wiedeński Instytut Nauk o Człowieku IWM i Uniwersytet Warszawski.

 

Debata odbędzie się 19 maja o godz. 18.00 na platformie Zoom. Link do rejestracji >>

 

Szczegółowe informacje o debacie >>

Informacje o uczestnikach debaty:
  • Agata Bielik-Robson, pracuje w Instytucie Filozofii i Socjologii PAN oraz jako profesor Jewish Studies na Wydziale Teologii i Religioznawstwa w University of Nottingham. Zajmuje się współczesną filozofią podmiotu, teorią literatury, filozofią religii oraz myślą postsekularną, ze szczególnym uwzględnieniem dziedzictwa żydowskiego. Opublikowała m.in. „Na drugim brzegu nihilizmu: filozofia współczesna w poszukiwaniu podmiotu” (1997), „Inna nowoczesność. Pytania o współczesną formułę duchowości” (2000), „Na pustyni. Kryptoteologie późnej nowoczesności” (2008).

 

  • Timothy Garton Ash jest profesorem studiów europejskich na Uniwersytecie Oxfordzkim i senior fellow w Instytucie Hoovera w Kalifornii. Od ponad 40 lat bada i pisze o historii polityce Europy Środkowej. Spośród jego książek po polsku ukazały się m.in.: „Polska rewolucja: Solidarność; Wiosna obywateli: Rewolucja 1989 widziana w Warszawie, Budapeszcie, Berlinie i Pradze”; „W imieniu Europy: Niemcy i podzielony kontynent”; „Teczka. Historia osobista”. Twitter: @fromTGA.

 

  • Aleksander Smolar jest politologiem i publicystą, wieloletnim pracownikiem francuskiego Centre National de la Recherche Scientifique i prezesem Fundacji Batorego, współzałożycielem Europejskiej Rady Stosunków Międzynarodowych (European Council on Foreign Relations).

 

  • Dariusz Stola jest historykiem, profesorem w Instytucie Studiów Politycznych PAN i członkiem Rady Naukowej Instytutu Nauk o Człowieku IWM.

Szyfry niemożliwe do złamania

śr., 2021-05-12 10:56
Naukowcy z Uniwersytetu Warszawskiego wraz z badaczami z Poznańskiego Centrum Superkomputerowo-Sieciowego uruchomili dwa ultranowoczesne systemy szyfrowania informacji odporne na wszelkie ataki hackerskie. Zastosowana do szyfrowania technika QKD, dzięki zasadom mechaniki kwantowej, uniemożliwia przechwycenie przesyłanych wiadomości.

Zespół złożony z naukowców z Uniwersytetu Warszawskiego, dr. Michała Karpińskiego i mgr. inż. Adama Widomskiego, oraz pracowników Poznańskiego Centrum Superkomputerowo-Sieciowego (PCSS) uruchomił dwa systemy służące do kwantowej dystrybucji klucza (z ang. QKD).

 

Jest to technika używana do szyfrowania informacji w oparciu o zasady mechaniki kwantowej, na mocy których przechwycenie przesyłanych w ten sposób wiadomości jest niemożliwe, bez zaalarmowania stron tworzących klucz kryptograficzny. Prace realizowane są w ramach projektu NLPQT – Narodowe Laboratorium Fotoniki i Technologii Kwantowych, który zrzesza siedem spośród najlepszych naukowych jednostek badawczych w Polsce. Liderem konsorcjum jest Wydział Fizyki UW.

 

– Technika QKD polega na przeprowadzeniu odpornej na wszelkie ataki hackerskie wymianie kluczy kryptograficznych, które stanowią recepturę zarówno na zaszyfrowanie, jak i odszyfrowanie wiadomości. Można ich następnie użyć do szyfrowania symetrycznego, co oznacza, że zarówno szyfrowanie jak i deszyfrowanie przebiegają z użyciem tego samego klucza. Nośnikami informacji w postaci bitów klucza są pojedyncze fotony, czyli cząstki światła przejawiające kwantowe właściwości, które możemy przesyłać światłowodami – wyjaśnia Adam Widomski, doktorant z Wydziału Fizyki UW.

 

Bezpieczne dane

Pierwsze testy zostały przeprowadzone w obrębie głównej siedziby PCSS, a następnie wykorzystano istniejącą infrastrukturę światłowodową Poznania, przez którą udało się bezpiecznie nadać i odebrać sygnał szyfrowany kwantowo między dwoma jednostkami PCSS oddalonymi od siebie o 7 kilometrów. Wykorzystano do tego sieć tzw. włókien ciemnych, czyli światłowodów, którymi aktualnie nie jest prowadzony żaden ruch sieciowy.

 

W dalszej kolejności do stworzonego połączenia przystosowane zostaną także inne urządzenia badawcze PCSS. Dzięki temu w przyszłości możliwe będzie bezpieczne przesyłanie poufnych informacji takich, jak dane bankowe, medyczne czy patentowe.

 

Przeprowadzone eksperymenty pozwoliły zagwarantować poprawność działania systemu QKD w obrębie 70 kilometrów od nadajnika. W perspektywie dwóch lat w ramach projektu NLPQT naukowcy planują zbudować połączenie tego typu między Poznaniem a Warszawą.

 

Więcej informacji o projekcie NLPQT znajduje się pod adresem: nlpqt.fuw.edu.pl

Rewitalizacja Zagrożonych Języków – praktyczny przewodnik

wt., 2021-05-11 16:18
– W dobie pandemii, która zabrała i nadal zabiera tak wielu użytkowników języków zagrożonych wymarciem, ogromnym wyzwaniem jest wypracowanie i wdrożenie bardziej skutecznych strategii ich ochrony i rewitalizacji – mówi prof. Justyna Olko, współredaktorka książki „Revitalizing Endangered Languages: A Practical Guide”. Publikacja jest pierwszym praktycznym przewodnikiem adresowanym zarówno do badaczy, jaki i społeczności lokalnych, zawierającym narzędzia i porady na temat tego, jak przeciwdziałać wymieraniu zagrożonych języków.

“Revitalizing Endangered Languages:A Practical Guide” to pierwsza kompleksowa publikacja naukowa, która skupia się przede wszystkim na praktycznych aspektach procesu rewitalizacji języków zagrożonych wymarciem.

 

Książka pod redakcją dr hab. Justyny Olko z Wydziału „Artes Liberales” UW oraz prof. Julii Sallabank ze School of Oriental and African Studies na Uniwersytecie Londyńskim jest efektem ścisłej współpracy badaczy z ekspertami i aktywistami językowymi z lokalnych społeczności zamieszkujących wszystkie kontynenty.

 

– W dobie pandemii, która zabrała i nadal zabiera tak wielu użytkowników języków zagrożonych wymarciem, ogromnym wyzwaniem jest wypracowanie i wdrożenie bardziej skutecznych strategii ich ochrony i rewitalizacji. Mamy nadzieję, że nasza praktycznie ukierunkowana publikacja dostarczy pomocnych narzędzi i rozwiązań dla wspierania i ratowania języków mniejszościowych w różnych regionach świata, w tym także w naszym kraju – podkreśla dr hab. Justyna Olko.

 

Publikacja skierowana jest do naukowców, studentów, aktywistów, a przede wszystkim – członków lokalnych społeczności. Zawiera pomysły i strategie, które mogą pomóc w skutecznym wspieraniu języków mniejszościowych i przeciwdziałaniu ich wymieraniu. Przedstawione w książce przykłady i rozwiązania przetestowane w różnych rejonach świata pozwalają na zaplanowanie wszystkich etapów procesu rewitalizacji językowej.

 

Książka powstała w ramach projektu Engaged Humanities realizowanego w ramach konkursu Twinning programu Horyzont 2020 przez Uniwersytet Warszawski, School of Oriental and African Studies na Uniwersytecie Londyńskim oraz Uniwersytet w Lejdzie.

 

Można ją pobrać w otwartym dostępie na stronie wydawnictwa Cambridge University Press. Wśród współautorów z całego świata są m.in. rewitalizatorzy języka wilamowskiego i łemkowskiego oraz eksperci z UW, UAM, UJ i PAN współpracujący z Ośrodkiem Zaangażowanych Badań nad Ciągłością Kulturową na Wydziale „Artes Liberales” UW.

 

Prezentacja książki

14 maja o godz. 17.30 odbędzie się prezentacja książki zorganizowana wspólnie z wydawnictwem Cambridge University Press. Transmisja wydarzenia dostępna będzie na profilu Centrum Zaangażowanych Badań nad Ciągłością Kulturową na Facebooku.W spotkaniu można wziąć udział poprzez platformę Zoom.

Dr hab. Justyna Olko – historyk, socjolingwista i etnolog; dyrektor Centrum Zaangażowanych Badań nad Ciągłością Kulturową na Wydziale „Artes Liberales” UW. W grudniu 2020 roku otrzymała Consolidator Grant Europejskiej Rady ds. Badań Naukowych (ERC) na realizację projektu Multilingual worlds – neglected histories. Uncovering their emergence, continuity and loss in past and present societies (MULTILING-HIST). Jego celem jest rekonstrukcja, wyjaśnienie i lepsze zrozumienie przyczynowo-skutkowych mechanizmów oraz procesów stojących za powstawaniem, ciągłością, redukcją i utratą wielojęzyczności w kontekstach historycznych, geograficznych, społecznych, politycznych i kulturowych. Justyna Olko jest pierwszą kobietą w Polsce oraz pierwszą przedstawicielką nauk humanistycznych i społecznych, która została wyróżniona grantem ERC dwukrotnie. W 2012 roku otrzymała Starting Grant ERCna realizację projektu Europe and America in Contact: A Multidisciplinary Study of Cross-Cultural Transfer in the New World Across Time.

 

Więcej informacji na temat działalności dr hab. Justyny Olko znajduje się w nowym wydaniu pisma UW (1/98 2021) >>

 

 

Powrót do normalności

wt., 2021-05-11 10:04
W Polsce szczepienia przeciw COVID-19 rozpoczęły się 27 grudnia. Do końca kwietnia zaszczepiono 8,6 mln osób. O tym, że warto się szczepić oraz o terapeutycznym mRNA wykorzystywanym w dostępnych obecnie szczepionkach z prof. Jackiem Jemielitym z Centrum Nowych Technologii UW, który od prawie 20 lat zajmuje się badaniami dotyczącymi tej technologii, rozmawia Karolina Zylak.

Publikujemy fragmenty rozmowy z prof. Jackiem Jemielitym. Pełna treść wywiadu znajduje się w najnowszym numerze pisma uczelni „Uniwersytet Warszawski” (nr 1/98, 2021 >>).

 

Karolina Zylak: Zacznę od pytania, które teraz zadają sobie chyba wszyscy. Co zrobić, żeby pokonać pandemię?

Prof. Jacek Jemielity: Uważam, że jedynym sposobem na to, żebyśmy jako cywilizacja wrócili do normalności, takiej jaką znaliśmy sprzed 2020 roku, jest zaszczepienie się. Jeśli duży odsetek naszego społeczeństwa przyjmie szczepionkę, to w końcu uda się nam pokonać COVID-19, chorobę, która destabilizuje, a niektórym wręcz odbiera życie.

 

Wraz z innymi ekspertami – epidemiologami, wirusologami, biologami – tworzy Pan ogólnopolską akcję „Nauka przeciw pandemii”. W jakim celu ona powstała?

W internecie i ogólnie w dyskursie publicznym krąży wiele nieprawdziwych informacji, które zdecydowanie szkodzą idei szczepień. W odpowiedzi na ten problem powstała inicjatywa „Nauka przeciw pandemii”, skupiająca specjalistów z różnych dziedzin – naukowców i lekarzy. Jej celem jest rzetelne informowanie na temat szczepionek przeciwko koronawirusowi. Chcemy objaśniać m.in., na czym polega technologia, która została użyta w szczepionkach, i w jaki sposób były one weryfikowane. Wszystko po to, żeby oswoić tego „covidowego smoka”

Skąd biorą się te nieprawdziwe informacje i czego one dotyczą?

Fake newsy to pomieszanie wiedzy naukowej z ignorancją. Wykorzystanie pewnych faktów naukowych specjalnie po to, żeby wywoływać niechęć w stosunku do szczepień. Są to np. informacje dotyczące tego, że w produkcji szczepionek wykorzystywany jest materiał pochodzący z aborcji, lub że zaszczepienie może powodować problemy z płodnością. Trudno mi powiedzieć, dlaczego niektóre osoby przedstawiają takie poglądy, ale fachowcom, na podstawie rzetelnej wiedzy naukowej, nie jest trudno podważyć te argumenty

Na stronie inicjatywy „Nauka przeciw pandemii” przedstawiamy odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania. Wyjaśniamy m.in., czy choroby autoimmunizacyjne są przeciwwskazaniem do zaszczepienia się, czy można zaszczepić się przeciw COVID-19 po przyjęciu szczepionki na grypę lub czy szczepienie w okresie bezobjawowego rozwoju koronawirusa jest bezpieczne. Z dezinformacją walczymy, publikując m.in. artykuły w mediach tradycyjnych i społecznościowych.

 

Czy Pana zdaniem inicjatywy edukacyjne mogą zachęcać więcej osób do zaszczepienia się? Jak przekonać nieprzekonanych?

W dobie internetu mamy bardzo łatwy dostęp do różnego rodzaju informacji, ale niestety nie wszyscy potrafią krytycznie odnieść się do tego, co znajdują w sieci. Dodatkowo żyjemy w czasach, w których w zasadzie nie ma autorytetów. Dlatego też sądzę, że niezbędne jest podejmowanie inicjatyw, które tworzą osoby reprezentujące różne dziedziny nauki, mówiące jednym głosem o tym, że szczepionki są bezpieczne. Potrzebujemy wiarygodnych informacji, które nie będą utwierdzać nas w przekonaniu, że po zaszczepieniu kontrolę nad nami przejmie Bill Gates, czy że wyrośnie nam trzecia ręka.

 

Jak możemy zaobserwować, z każdym dniem wzrasta liczba osób chcących się zaszczepić, coraz więcej osób zostało już zaszczepionych. Mam nadzieję, że my również w ramach inicjatywy „Nauka przeciw pandemii” – poprzez takie działania, jak choćby „Biała Księga” – przyczyniamy się do tego trendu.

 

Czym jest „Biała Księga”?

„Biała Księga” to publikacja, w której poruszamy różne aspekty związane ze szczepieniami przeciw COVID-19. Jest to zbiór zweryfikowanych przez naukowców informacji, który powstał m.in. na podstawie pytań nadsyłanych do nas mailowo przez wiele osób. Jeśli ktoś ma jakieś obawy związane ze szczepionkami lub chce poszerzyć swoją wiedzę na ten temat, może zajrzeć właśnie do „Białej Księgi”.

 

Ja w szczególności byłem odpowiedzialny za przybliżenie zagadnień związanych z mRNA, który został zastosowany w szczepionkach Pfizer/BioNTech i Moderna. Przyszło mi to z dużą łatwością, ponieważ technologią mRNA zacząłem zajmować się w czasach, kiedy nikt nawet jeszcze nie myślał o tym, że realnie może wybuchnąć pandemia.

 

Poruszył Pan ważny wątek. Szczepionki przeciwko COVID-19 wykorzystują technologię mRNA. Jest to tematyka zdecydowanie Panu bliska.

Cieszę się, że dziedzina nauki, którą zajmuję się prawie 20 lat przyniosła rozwiązanie wykorzystane w szczepionkach. Mniej więcej od 15 lat prowadzimy badania z myślą o zastosowaniach terapeutycznych. Pod tym względem dokonaliśmy odkryć związanych ze zwiększeniem właściwości translacyjnych mRNA. Firma BioNTech, z którą współpracowaliśmy przez wiele lat, nabyła prawa do naszego wynalazku w ramach licencji udostępnionej przez Uniwersytet Warszawski, następnie udzieliła sublicencji m.in. dla Pfizera.

 

Ostatecznie w szczepionce covidowej nasz wynalazek się nie znalazł. Nie zmienia to jednak faktu, że mamy olbrzymią satysfakcję, że obszar, w którym od dawna dokładamy swoje „cegiełki”, okazał się tym, który najszybciej i najskuteczniej zareagował na sytuację pandemiczną i wyznaczył narzędzia, które dają szansę na powrót do normalności.

 

Prof. dr hab. Jacek Jemielity – chemik specjalizujący się w chemii organicznej, bioorganicznej oraz biochemii. Kierownik Laboratorium Chemii Bioorganicznej w Centrum Nowych Technologii (CeNT) Uniwersytetu Warszawskiego. Założyciel spółki spin-off UW ExploRNA Therapeutics. Jeden z najważniejszych badaczy zajmujących się tematyką mRNA w Polsce. Jego badania dotyczą przede wszystkim syntezy analogów czapeczki mRNA i ich medycznych zastosowań, a także syntezy analogów nukleotydów. Autor wielu artykułów w prestiżowych czasopismach naukowych o zasięgu światowym. Autor dziewięciu patentów lub zgłoszeń patentowych. Nominowany do European Inventor Award 2018 w kategorii Research. Laureat licznych nagród.

Cmentarzysko w El-Zuma

pt., 2021-05-07 16:21
Badacze z Centrum Archeologii Śródziemnomorskiej UW i Narodowej Korporacji Starożytności i Muzeów w Chartumie, pod kierunkiem dr. hab. Mahmouda El-Tayeba z CAŚ UW, przeprowadzili badania cmentarzyska w El-Zuma (Sudan). Wyniki ich prac – prawie trzydziestu grobów tumulusowych, w których pochowano przedstawicieli różnych warstw społecznych – zostały przedstawione w trzytomowej monografii opublikowanej przez uznane wydawnictwo naukowe Brill.

El-Zuma leży na prawym brzegu Nilu, pomiędzy trzecią a czwartą kataraktą. Tamtejsze cmentarzysko zostało wpisane na listę światowego dziedzictwa UNESCO ze względu na znajdujące się na nim unikatowe tumulusy z V–VI wieku. Badania tych grobowców prowadzono w ramach Early Makuria Research Project, którym kierował dr hab. Mahmoud El-Tayeb z CAŚ UW.

 

Okres wczesnomakurycki poprzedzający powstanie chrześcijańskich królestw w Nubii był do niedawna słabo poznany. Wyniki badań prawie trzydziestu grobów tumulusowych z El-Zuma, w których pochowano przedstawicieli różnych warstw społecznych przyczyniają się do rozwoju wiedzy na ten temat. Prace zespołu specjalistów związanych z projektem, w tym pracowników CAŚ UW, opublikowano w ramach serii Harvard Egyptological Studies prowadzonej przez wydawnictwo Brill.

 

Tom I poświęcony jest eksploracji grobowców, z sekcją poświęconą metodom dokumentacyjnym. Omówione są w nim wyniki badań bioarcheologicznych nad szczątkami ludzkimi oraz zwierzęcymi przybliżające tradycje grzebalne w kontekście gospodarczego zaplecza stanowiska i regionu. W tej części zawarte są również plany zabezpieczenia stanowiska i budowy parku archeologicznego.

 

W tomie II przedstawiona jest analiza ceramiki znalezionej w grobach, klasyfikacja typologiczna i technologiczna, rodzaje masy ceramicznej i funkcje naczyń. Praca zawiera również osobną sekcję dotyczącą glinianych lampek oliwnych.

 

W tomie III zebrano studia nad innymi kategoriami zabytków ruchomych, m.in. biżuterii, broni, akcesoriów osobistych i elementów wyposażenia grobowego.

Mahmoud el-Tayeb – archeolog i nubiolog. Od prawie 40 lat kieruje projektami badawczymi na terenie Sudanu. Jest kierownikiem Stacji Badawczej CAŚ UW w Sudanie, członkiem sudańskich i międzynarodowych towarzystw naukowych. Przez wiele lat wykładał w Instytucie Archeologii UW. W 2013 roku otrzymał stopień naukowy doktora habilitowanego za rozprawę Burial Traditions in Nubian Early Makuria.

Szczegóły publikacji

El-Tayeb M., Czyżewska-Zalewska E., Iwaszczuk U., Juchniewicz J., Kowarska Z., Kozieradzka-Ogunmakin I., Lenarczyk S., Mahler R., Skowrońska-Zych E., Cedro A., Then-Obłuska  J., Zieliński Ł.; Early Makuria Research Project. El-Zuma Cemetery (3-vol. set); Leiden, The Netherlands: Brill. Doi: https://doi.org/10.1163/9789004433755

Rodzina w czasie pandemii

pt., 2021-05-07 16:16
Z jakimi trudnościami się mierzymy? Jak wspierać rodziny z dziećmi? Czy pandemia może mieć pozytywny wpływ na relacje rodzinne? 10 maja eksperci z Wydziału Psychologii UW opowiedzą o sytuacji i wzajemnych relacjach dzieci, nastolatków i rodziców podczas pandemii COVID-19.

Około 70% badanych rodziców deklarowało, że wiosenny lockdown miał również pozytywne strony dla relacji dziecko-rodzic. Ankietowani wymieniali m.in. poczucie większej bliskości, odkrywanie nowych wspólnych aktywności i zabaw, docenienie czasu spędzanego razem. Z drugiej strony czas podwyższonych restrykcji i nauki zdalnej był szczególnie trudny dla nastolatków, którzy w tym czasie doświadczali problemów w relacjach rodzinnych.

 

„My i pandemia. Dzieci, nastolatkowie i rodzice” – to tytuł trzeciego spotkania na temat psychologicznych aspektów pandemii COVID-19. Spotkanie rozpocznie się 10 maja o godz. 12.30 na platformie Zoom. Udział w nim wezmą: dr hab. Małgorzata Gambin, Joanna Boruszak, dr hab. Grażyna Kmita i dr Małgorzata Woźniak-Prus z Wydziału Psychologii UW. Po przedstawieniu wniosków i wyników badań organizatorzy przewidzieli czas na dyskusję i odpowiedzi na pytania zainteresowanych. Transmisja odbędzie się na platformie Zoom.

 

Psychologowie porozmawiają o zdrowiu psychicznym i samopoczuciu małych dzieci, relacjach rodzinnych, trudnościach, których doświadczała młodzież, a także pozytywnych skutkach dla relacji rodziców z dziećmi.

 

Link: us02web.zoom.us

Raporty, które zostaną zaprezentowane podczas spotkania:
  • „Pandemia COVID-19 a zdrowie psychiczne i samopoczucie małych dzieci (1-6 lat) oraz ich rodzin” – naukowcy z zespołu Joanny Boruszak-Kiziukiewicz zbadali zdrowie psychiczne i samopoczucie małych dzieci w wieku do 6 lat oraz ich rodzin.
  • „Objawy depresji i lęku wśród Polaków w trakcie epidemii COVID-19” – celem badań prowadzonych przez dr hab. Małgorzatę Gambin było zbadanie nasilenia oraz uwarunkowań objawów depresji i lęku uogólnionego u dorosłych Polaków w trakcie pandemii COVID-19.
  • „Rodzice i dzieci wobec pandemii COVID-19” – zespół badawczy pod kierownictwem dr hab. Grażyny Kmity badał emocjonalne funkcjonowanie dzieci i rodziców oraz zmiany w relacjach w rodzinie w czasie trwania pandemii.
  • „Młodzież w wieku 16-18 lat wobec pandemii COVID-19” – badania prowadzone przez zespół dr Małgorzaty Woźniak-Prus dotyczyły nasilenia objawów lęku uogólnionego i depresji oraz doświadczanych trudności u młodzieży w okresie późnej adolescencji (16-18 lat) w czasie trwania pandemii.

Rozwiązanie zagadki czerwonych olbrzymów

pt., 2021-05-07 14:50
Astronomowie z Obserwatorium Astronomicznego UW wyjaśnili prawie stuletnią zagadkę pochodzenia tzw. długiego okresu wtórnego w gwiazdowych czerwonych olbrzymach. Artykuł na ten temat ukazał się na łamach „The Astrophysical Journal Letters”.

Grupa astronomów z Obserwatorium Astronomicznego UW pod kierunkiem prof. Igora Soszyńskiego od lat bada zjawisko tzw. długiego okresu wtórnego (ang. Long Secondary Period – LSP), wykorzystując największą na świecie bazę danych fotometrycznych tworzoną od niemal 30 lat przez przegląd nieba Optical Gravitational Lensing Experiment (OGLE). Kierowany przez prof. Andrzeja Udalskiego projekt OGLE prowadzi regularne obserwacje około 2 miliardów gwiazd należących do naszej Galaktyki oraz do pobliskich Obłoków Magellana. Ogromna baza danych OGLE posłużyła do wybrania bezprecedensowo dużej próbki, około 16 000 gwiazd LSP i zbadania ich właściwości.

 

Artykuł wyjaśniający tajemnicę pochodzenia LSP w gwiazdowych czerwonych olbrzymach ukazał się na łamach „The Astrophysical Journal Letters”.

 

Zagadka czerwonych olbrzymów

Gdy w gwiazdach typu słonecznego wyczerpuje się paliwo jądrowe, przeistaczają się one w czerwone olbrzymy. Oznacza to, że zwiększają swój promień setki razy, pochłaniając tym samym krążące wokół nich pobliskie planety. Jednocześnie gwiazdy te zaczynają tracić masę w wyniku intensywnego wiatru gwiazdowego. Co więcej, w ostatnich etapach swojego życia czerwone olbrzymy zaczynają pulsować, co widoczne jest w postaci regularnych zmian blasku tych gwiazd.

 

Około 30% jasnych czerwonych olbrzymów wykazuje dodatkową zmienność z okresem od kilku miesięcy do kilku lat – typowo dziesięć razy dłuższym niż okres pulsacji tych gwiazd. Pochodzenie tzw. długiego okresu wtórnego (ang. Long Secondary Period – LSP) pozostawało tajemnicą przez niemal stulecie, odkąd pierwszy raz zaobserwowano to zjawisko. Astronomowie próbowali tłumaczyć zmienność LSP w czerwonych olbrzymach wzbudzaniem nieradialnych oscylacji gwiazdowych, tworzeniem się gigantycznych komórek konwekcyjnych, epizodycznymi wyrzutami pyłu z powierzchni gwiazdy albo obecnością ciemnych plam w jej fotosferze. Jednak żaden z proponowanych modeli nie potrafił wyjaśnić wszystkich obserwowanych własności gwiazd LSP.

 

Badania astronomów z UW

Naukowcy z Obserwatorium Astronomicznego UW po raz pierwszy przeanalizowali zmiany jasności gwiazd LSP w zakresie podczerwonym. W tym celu badacze skorzystali z obserwacji prowadzonych od kilku lat przez amerykański teleskop kosmiczny WISE (Wide-field Infrared Survey Explorer). Porównanie optycznych krzywych blasku OGLE z podczerwonymi danymi fotometrycznymi WISE wykazało jedną zasadniczą różnicę: dodatkowe minimum jasności widoczne wyłącznie w zakresie podczerwonym. Takie zachowanie można wyjaśnić obecnością dodatkowego obiektu krążącego tuż nad powierzchnią olbrzyma i otoczonego rozległą chmurą pyłu przesłaniającą gwiazdę raz na okres orbitalny. Materia tworząca orbitującą chmurę nagrzewa się do temperatur około 1000–1500 K, co powoduje emisję promieniowania podczerwonego, dlatego kiedy dochodzi do zakrycia chmury przez czerwonego olbrzyma, można obserwować wtórne minimum tylko w tym zakresie widmowym.

 

 

Pomiary zmian prędkości radialnych gwiazd LSP wskazują, że zanurzonymi w pyłowej chmurze towarzyszami czerwonych olbrzymów najczęściej są ciała o masach podgwiazdowych, tzw. brązowe karły. Obiekty tego typu powstały prawdopodobnie w wyniku ściągania materii przez planety krążące początkowo na odległych orbitach wokół swoich gwiazd. Wyjaśnienie to otwiera nowe perspektywy badania rozkładów przestrzennych układów planetarnych w naszej i innych galaktykach.

Praca prezentująca rozwiązanie zagadki długiego okresu wtórnego w czerwonych olbrzymach ukazała się w czasopiśmie „The Astrophysical Journal Letters” (pt. „Binarity as the Origin of Long Secondary Periods in Red Giant Stars” I. Soszyński, A. Olechowska, M. Ratajczak, P. Iwanek, D. M. Skowron, P. Mr.z, P. Pietrukowicz, A. Udalski, M. K. Szymański, J. Skowron, M. Gromadzki, R. Poleski, S. Kozłowski, M. Wrona, K. Ulaczyk, K. Rybicki, 2021, ApJL, 911, L22.

E-dzień otwarty w Szkole Edukacji

pt., 2021-05-07 13:00
– Naszą dewizą jest: „zmiana zaczyna się od nauczyciela”, a na początku tej zmiany jest po prostu radość z uczenia i uczenia się – mówi prof. Jolanta Sujecka-Zając, dyrektor Szkoły Edukacji.PAFW i UW. SE prowadzi jedyne w Polsce bezpłatne dzienne studia podyplomowe dla nauczycieli. Rekrutacja trwa do 27 czerwca. Kandydaci mogą poznać szkołę podczas Dnia Otwartego online, który odbędzie się 10 maja.

Język polski, historia i WOS, biologia oraz matematyka – przyszli i obecni nauczyciele tych przedmiotów mogą rozwinąć swoje kompetencje dydaktyczne i pedagogiczne podczas bezpłatnych studiów podyplomowych prowadzonych przez Szkołę Edukacji PAFW i UW. Nauka trwa 10 miesięcy, obejmuje zajęcia teoretyczne i praktykę w szkołach. Studenci mogą otrzymać stypendium ufundowane przez Polsko-Amerykańską Fundację Wolności i darmowy pokój w akademiku UW.

 

Absolwenci otrzymują dyplom UW, uprawnienia nauczycielskie oraz gwarancję oferty pracy w szkole.

 

Obecnie trwa druga tura rekrutacji, która zakończy się 27 czerwca. Szczegóły dotyczące naboru do SE PAFW i UW można znaleźć na stronie Szkoły >>

Formuła dnia otwartego jest znakomitą okazją do zajrzenia „za kurtynę” informacji dostępnych na stronie internetowej czy w mediach społecznościowych. Można zobaczyć na własne oczy miejsca, sale, ściany, w których zamierza się spędzić najbliższe 10 miesięcy życia. Jednak najważniejsze to zobaczyć osoby, które mają nas kształcić; posłuchać tego, co i jak mówią, a nawet zobaczy, czy się często uśmiechają. Naszą dewizą jest: „zmiana zaczyna się od nauczyciela”, a na początku tej zmiany jest po prostu radość z uczenia i uczenia się – mówi prof. Jolanta Sujecka-Zając, dyrektor Szkoły Edukacji.

Dzień Otwarty online

E-dzień otwarty odbędzie się 10 maja o godz. 17.00. Wystarczy wejść na facebookowe wydarzenie i zaznaczyć „wezmę udział”.

 

Wykładowcy, studenci, absolwenci, mentorzy, a także pracownicy dziekanatu opowiedzą m.in. o tym:

  • kto może studiować w Szkole Edukacji?
  • jak dokładnie przebiega rekrutacja?
  • dlaczego studia są dzienne?
  • czy Szkoła Edukacji to dobra propozycja dla osób spoza Warszawy?
  • jak wyglądają zajęcia i praktyki?
  • jakie są szanse na zdobycie stypendium i bezpłatnego miejsca w akademiku? 

„1945. Wojna i pokój” – Czytaj z UW

pt., 2021-05-07 11:57
Zbiór reportaży, które czyta się jak powieść. 12 miesięcy i 12 różnych historii. Czy zakończenie II wojny światowej wprowadziło powszechny pokój i szczęście? Jak wyglądał powojenny świat? W cyklu #CzytajzUW prof. Katarzyna Kłosińska opowiada o książce Magdaleny Grzebałkowskiej „1945. Wojna i pokój”.

Ten odcinek cyklu #CzytajzUW został nagrany jako pierwszy, jeszcze w październiku zeszłego roku. Prof. Katarzyna Kłosińska z Wydziału Polonistyki UW wybrała książkę o trudnej i ważnej tematyce. Rocznica zakończenia II wojny światowej, przypadająca 8 maja to właściwy moment, aby ją zaprezentować.

 

Mit o szczęściu

Prof. Katarzyna Kłosińska jest językoznawczynią, zajmuje się współczesnym językiem polskim. Interesuje ją kultura języka polskiego, semantyka i leksykologia, lingwistyka kulturowa, język polityki i socjolingwistyka. W swojej bibliotece domowej ma tysiące książek. Lubi czytać współczesną prozę polską, a także literaturę faktu. Chętnie sięga po powieści Doroty Masłowskiej i Szczepana Twardocha.

 

– Książka Magdaleny Grzebałkowskiej zadaje kłam mitowi, którym byliśmy karmieni przez wiele dziesięcioleci – że w 1945 roku, kiedy zakończyła się II wojna światowa, nagle zapanowały ogólna miłość, szczęśliwość i pokój. Tak nie było. Książka pokazuje niesamowitą tragedię tamtego okresu. Radość z zakończenia wojny wykuwała się w bardzo bolesny sposób – mówi prof. Katarzyna Kłosińska.

Lista książek polecanych

Kamila Krzyżanowska z Oddziału Promocji, Wystaw i Współpracy Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie przygotowała subiektywną listę książek o II wojnie światowej i jej konsekwencjach, po które sama chętnie sięga. Wszystkie można znaleźć na półkach w BUW-ie:

 

  • „Farby wodne”/ Lidia Ostałowska. Wołowiec, Czarne, 2011 (D805.5.A96 O87) – historia Zagłady europejskich Romów, studium pamięci i dziedzictwa, które powstało w nieludzkich warunkach,
  • „Pogłosy. Dzieci więźniów niemieckich obozów koncentracyjnych” / Maria Buko. Warszawa, Dom Spotkań z Historią, 2020 (RC451.4.H62 B85) – książka o doświadczeniach drugiego, powojennego pokolenia – osób, których rodzice byli więźniami niemieckich obozów koncentracyjnych podczas II wojny światowej,
  • „Czesałam ciepłe króliki. Rozmowa z Alicją Gawlikowską-Świerczyńską” / Dariusz Zaborek. Wołowiec, Czarne, 2014 (D805.5.R38 G38) – książka-paradoks, bardzo optymistyczna opowieść o obozie w Ravensbrücku,
  • „Płuczki. Poszukiwacze żydowskiego złota” / Piotr Paweł Reszka, Warszawa, Agora, 2019 (DS134.55 .R47) – reportaż o mieszkańcach wsi położonych w okolicach byłych obozów zagłady w Bełżcu i Sobiborze, którzy po II wojnie światowej, w latach 50. i 60. XX wieku, przeczesywali tereny obozów w poszukiwaniu złota,
  • „Sendlerowa. W ukryciu” / Anna Bikont, Wołowiec, Czarne, 2017 (D804.66.S46 B55) – biografia Ireny Sendlerowej i opowieść o tym, jak rodzi się bohaterka, która staje się legendą,
  • „Dom, którego nie było. Powroty ocalałych do powojennego miasta” / Łukasz Krzyżanowski, Wołowiec, Czarne, 2016 (DS134.66.R33 K79) – to popularnonaukowa książka, która opowiada o Polakach żydowskiego pochodzenia, wracających po II wojnie światowej do swojego miasta – Radomia – oraz o przyjęciu, jakie zgotowali im dawni sąsiedzi,
  • „Fałszerze pieprzu. Historia rodzinna” / Monika Sznajderman, Wołowiec, Czarne, 2016 (DS134.72.S96 A34 ) – autorka opisuje losy swojej rodziny: od strony ojca – polskich żydów; od strony matki – polskich katolików. Opowiada o tym, jak jej krewni żyli przed wojną, co się z nimi działo w czasie wojny i jak wyglądała ich powojenna historia,
  • „Oświęcim. Czarna zima” / Marcin Kącki, Kraków, Znak Litera Nova 2020 (DK4800.O75 K33) – książka o współczesnym Oświęcimiu, jak się żyje w mieście, które kojarzone jest z nazistowskim obozem śmierci,
  • „Wieczny początek. Warmia i Mazury” / Beata Szadym, Wołowiec, Czarne, 2020 (DK4600.W344 S93) – o Warmii i Mazurach z perspektywy tych, którzy zamieszkiwali ten region przed wojną, tych, którzy przyjechali na te tereny po przejściu Armii Czerwonej i tych, którzy na Warmii i Mazurach urodzili się po 1945 roku.

 

Spotkania o konkursach IDUB „Nowe Idee”

czw., 2021-05-06 16:15
Członkowie społeczności akademickiej UW mogą wziąć udział w spotkaniach informacyjnych dotyczących składania wniosków w konkursach IDUB organizowanych pod wspólną nazwą „Nowe Idee”. Będą one poświęcone Priorytetowym Obszarom Badawczym (POB) II i V. Spotkania w formie online planowane są na 10 i 11 maja.

Podczas spotkań członkowie społeczności UW będą mogli zapoznać się ze szczegółami konkursów oraz uzyskać odpowiedzi na nurtujące ich pytania.

 

W spotkaniach wezmą udział m.in.: prof. Zygmunt Lalak, prorektor UW ds. badań, zespół koordynujący działalność danego POB oraz pracownicy Biura Obsługi Badań.

Spotkania informacyjne na temat. konkursów „Nowe Idee”:
  • 10 maja, godz. 16.00: POB II

Formularz zadawania pytań >>

Pokój spotkania na platformie Zoom >>

 

  • 11 maja, godz. 13.00: POB V

Formularz zadawania pytań >>

Pokój spotkania na platformie Zoom >>

 

Spotkania są otwarte dla społeczności akademickiej. W czasie spotkania będzie możliwość zadawania pytań poprzez czat.

Wnioskodawcą w organizowanych przez Priorytetowe Obszary Badawcze konkursach „Nowe Idee” może być:

  • zatrudniony na UW pracownik badawczy lub badawczo-dydaktyczny posiadający co najmniej stopień naukowy doktora zaliczany do liczby N albo
  • zespół badawczy składający się z pracowników, reprezentowany przez kierownika projektu, który w imieniu zespołu składa wniosek o dofinansowanie. Zespół badawczy wyznacza kierownika projektu konkursowego spośród swoich członkó Kierownik projektu musi posiadać co najmniej stopień naukowy doktora, zaliczanego do liczby N. Zespół badawczy mogą tworzyć pracownicy badawczy lub badawczo-dydaktyczni UW zaliczani do liczby N oraz studenci lub doktoranci UW realizujący zadania w projekcie.

 

Konkursy adresowane są do pracowników UW, którzy planują realizację przedsięwzięć badawczych wpisujących się w obszar tematyczny POB. Planowane projekty badawcze muszą także przyczyniać się do realizacji celów oraz wskaźników Programu. Pula środków w pierwszej edycji konkursu wynosi ok. 3 mln zł dla wszystkich POB. Czas trwania projektów nie może być dłuższy niż do 28 lutego 2023 r.

Wnioski można składać do 21 maja 2021 r. w POB II oraz do 20 maja 2021 r. w POB V.

Komunikat rektora UW w sprawie organizacji szczepień przeciw COVID-19 w Uniwersyteckim Punkcie Szczepień

czw., 2021-05-06 09:09
Publikujemy komunikat rektora Uniwersytetu Warszawskiego z 6 maja 2021 roku w sprawie organizacji punktu szczepień na Uniwersytecie Warszawskim.

 

Szanowni Państwo,

 

Uniwersytet Warszawski przystępuje do zorganizowania Uniwersyteckiego Punktu Szczepień (UPSz) w budynku Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie (przestrzeń sportowa na poziomie -1), w ramach wytycznych rządowych dla programu zakładowych punktów szczepień, którego rozpoczęcie przewidziane jest na przełom maja i czerwca 2021 roku.

 

Program przeznaczony jest dla osób, które jeszcze nie zostały zaszczepione i ma na celu zbudowanie bezpiecznego miejsca pracy i studiowania, niezależnie od kryteriów wiekowych (poza warunkiem ogólnym – ukończony 18. rok życia).

 

UW planuje poprowadzić UPSz we współpracy z CenterMed, który dotychczas świadczy na naszą rzecz usługi medycyny pracy. Kompleksową obsługę medyczną, w tym rejestrację, ustalanie terminów i informowanie pacjentów o terminach szczepień oraz wykonywanie szczepień, będzie świadczyć CenterMed.

 

W programie nie ma możliwości wyboru rodzaju szczepionki, które będą dostarczane z Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych na podstawie zgłoszonej przez CenterMed liczby osób.

 

Osoby, które zgłosiły chęć zaszczepienia w ramach szczepień powszechnych i mają wyznaczony termin lub oczekują na jego wyznaczenie, będą mogły skorzystać z Uniwersyteckiego Punktu Szczepień w przypadku, gdy termin szczepienia w systemie powszechnym jest późniejszy niż ten wynikający z harmonogramu w UPSz.

 

Zgłoszenie do szczepienia w UPSz oznacza również wyrażenie zgody na przekazanie danych osobowych do CenterMed i ma na celu ustalenie docelowej liczby osób, a następnie umówienie terminu szczepienia i jego realizację. Na tej podstawie CenterMed zamówi odpowiednią liczbę szczepionek i następnie będzie prowadził rejestrację na konkretne terminy, weryfikując chętnych z wcześniej uzyskaną z Uniwersytetu listą.

Działając w oparciu o wytyczne rządowe, Uniwersytet Warszawski przystępuje do akcji szczepień w zakładach pracy i uruchamia Uniwersytecki Punkt Szczepień (dalej: UPSz).

Kto może zapisać się na szczepienie w UPSz?

Komunikat dotyczy jeszcze niezaszczepionych przeciw COVID-19 osób z poniższych grup:

  • pracownicy niebędący nauczycielami akademickimi,
  • nauczyciele akademiccy, doktoranci,
  • studenci studiów pierwszego stopnia, studiów drugiego stopnia i jednolitych studiów magisterskich, którzy ukończyli 18. rok życia,
  • osoby zatrudnione na umowę cywilnoprawną lub prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą.

 

Jak zapisać się na szczepienie?

Żeby zapisać się na szczepienie, należy wypełnić formularz zgłoszeniowy „Zgłoszenie na szczepienie organizowane przez Uniwersytet Warszawski we współpracy z CenterMed” dostępny na stronie: https://covid.uw.edu.pl/zgloszenia-na-szczepienia-organizowane-przez-uniwersytet-warszawski/ Formularz będzie dostępny do 10 maja 2021 roku (poniedziałek) do godz. 9:00.

 

Ważne informacje:
  • Podmiot leczniczy wykonujący szczepienia: „CenterMed Warszawa” Sp. z o.o., 00-630 Warszawa, ul. Waryńskiego 10a.
  • Lokalizacja UPSz: budynek BUW (przestrzeń sportowa na poziomie -1), 00-312 Warszawa, ul. Dobra 56/66 ‎
  • Terminy szczepień: planowany termin rozpoczęcia szczepień to przełom maja i czerwca 2021 r. Szczepienia będą realizowane siedem dni w tygodniu. Dokładny termin (data, godzina) zostanie przekazany przez CenterMed. Termin realizacji szczepień uzależniony będzie od liczby osób, które zgłoszą się na szczepienie w UPSz.
  • Rodzaj szczepionki: Uniwersytet Warszawski nie ma możliwości wyboru szczepionki – w UPSz będą podawane szczepionki przekazane przez RARS (Rządowa Agencja Rezerw Strategicznych) do CenterMed.
  • Rejestracja na szczepienie: W celu rejestracji na szczepienie zgłaszają się Państwo do CenterMed, który weryfikuje Państwa dane z listą osób przekazaną przez UW (dane osobowe przekazane w formularzu zgłoszeniowym nie będą powtórnie zbierane przez CenterMed w ramach rejestracji). CenterMed wyznacza termin szczepienia (data, godzina) i informuje o terminach.

Szczegóły dotyczące rejestracji oraz inne ważne informacje organizacyjne o szczepieniach w ramach UPSz będą dostępne od 19 maja 2021 roku na stronie: https://centermed.pl/uw. Na tej stronie zostaną także wskazane dedykowane numery do kontaktu telefonicznego z CenterMed w sprawie szczepień w UPSz.

Po zgłoszeniu chęci zaszczepienia, należy sprawdzać informacje na wskazanej stronie przychodni, ponieważ wszystkie obowiązujące informacje będą tam publikowane niezwłocznie po ich potwierdzeniu. W razie pytań, prosimy o korzystanie z dedykowanych numerów telefonów, które kierują do zespołu odpowiedzialnego za UPSz. Odradza się kontaktowania pod ogólne numery przychodni, które kierują do recepcji lekarza rodzinnego.

Rekrutacja do szkół doktorskich UW

śr., 2021-05-05 13:40
Od 5 maja do 28 czerwca trwa rejestracja kandydatów do szkół doktorskich UW. W tym roku dostępnych jest 330 miejsc. Egzaminy i rozmowy kwalifikacyjne odbywać się będą w lipcu i na początku sierpnia. Do 11 maja trwa też rekrutacja do szkół doktorskich w ramach doktoratów wdrożeniowych.

W 2018 roku weszła w życie ustawa Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, która wprowadziła nowy model kształcenia doktorantów na polskich uczelniach. Studia III stopnia zostały zastąpione wielodyscyplinarnymi szkołami doktorskimi. Na UW działają: Szkoła Doktorska Nauk Humanistycznych, Szkoła Doktorska Nauk Społecznych, Szkoła Doktorska Nauk Ścisłych i Przyrodniczych oraz Międzydziedzinowa Szkoła Doktorska.

 

Ustawa zmieniła również status doktoranta, który ze studenta stał się asystentem naukowym – jego głównym zadaniem jest realizacja projektu naukowego, a kształcenie w szkole doktorskiej ma charakter uzupełniający. Szkoły doktorskie mogą prowadzić kształcenie jedynie w trybie stacjonarnym. Każdy doktorant otrzymuje stypendium.

 

Kształcenie w szkołach doktorskich UW trwa cztery lata. Doktoranci mają możliwość realizacji pełnej ścieżki kształcenia w języku angielskim. Po roku uczestnicy szkół doktorskich składają indywidualny plan badaczy, a po dwóch latach przechodzą ocenę śródokresową. Edukacja kończy się obroną rozprawy doktorskiej.

 

W procesie kształcenia doktoranta ważną rolę pełni promotor. Powinien to być pracownik Uniwersytetu Warszawskiego: doktor habilitowany lub profesor, bądź też emerytowany profesor. Lista nauczycieli akademickich, którzy mogą pełnić funkcję promotora, znajduje się pod adresem: https://promotorzy.szkolydoktorskie.uw.edu.pl/.

 

Rekrutacja 2021/2022

W tegorocznej rekrutacji do szkół doktorskich zainteresowani mogą wybierać spośród następujących dyscyplin:

 

Szkoła Doktorska Nauk Humanistycznych

  • archeologia – limit 7 miejsc
  • filozofia – limit 11 miejsc
  • historia – limit 16 miejsc
  • językoznawstwo – limit 23 miejsca
  • literaturoznawstwo – limit 25 miejsc
  • nauki o kulturze i religii – limit 12 miejsc
  • nauki o sztuce – limit 6 miejsc

 

Szkoła Doktorska Nauk Społecznych

  • ekonomia i finanse – limit 13 miejsc
  • geografia społeczno-ekonomiczna i gospodarka przestrzenna – limit 5 miejsc
  • nauki o bezpieczeństwie – limit 4 miejsca
  • nauki o komunikacji społecznej i mediach – limit 5 miejsc
  • nauki o polityce i administracji – limit 18 miejsc
  • nauki o zarządzaniu i jakości – limit 5 miejsc
  • nauki prawne – limit 25 miejsc
  • nauki socjologiczne – limit 11 miejsc
  • pedagogika – limit 5 miejsc
  • psychologia – limit 9 miejsc

 

Szkoła Doktorska Nauk Ścisłych i Przyrodniczych

  • astronomia – limit 5 miejsc
  • matematyka i informatyka – limit 22 miejsc
  • nauki biologiczne – limit 17 miejsc
  • nauki chemiczne – limit 18 miejsc
  • nauki fizyczne – limit 27 miejsc
  • nauki o Ziemi i środowisku – limit 11 miejsc

 

Międzydziedzinowa Szkoła Doktorska

  • MSD – limit 20 miejsc
  • program Quantitative Psychology and Economics – limit 10 miejsc.

 

Rejestracja kandydatów odbywa się przez system Internetowej Rekrutacji Kandydatów: https://irk.uw.edu.pl/pl/.

Egzaminy i rozmowy kwalifikacyjne odbywać się będą w lipcu i na początku sierpnia. Ze szczegółami harmonogramu rekrutacji można zapoznać się na stronach szkół doktorskich: https://szkolydoktorskie.uw.edu.pl/.

 

Obecnie trwa także rekrutacja do szkół doktorskich w ramach doktoratów wdrożeniowych. Termin zgłoszeń upływa 11 maja. Więcej informacji:

Doktorat wdrożeniowy – Międzydziedzinowa Szkoła Doktorska

Doktorat wdrożeniowy w Szkole Doktorskiej Nauk Humanistycznych

Doktorat Wdrożeniowy w Szkole Doktorskiej Nauk Społecznych

Doktorat wdrożeniowy w Szkole Doktorskiej Nauk Ścisłych i Przyrodniczych.

 

Uchwała rekrutacyjna:

https://monitor.uw.edu.pl/Lists/Uchway/Attachments/5750/M.2021.13.U.17.pdf

Zmiana uchwały rekrutacyjnej: https://monitor.uw.edu.pl/Lists/Uchway/Attachments/5866/M.2021.113.U.48.pdf

 

Harmonogram rekrutacji:

https://monitor.uw.edu.pl/Lists/Uchway/Attachments/5855/M.2021.102.Zarz.66.pdf

Zmiana harmonogramu rekrutacji:

https://monitor.uw.edu.pl/Lists/Uchway/Attachments/5881/M.2021.124.Zarz.74.pdf

 

Polsko-litewskie projekty nagrodzone

śr., 2021-05-05 13:37
Narodowe Centrum Nauki ogłosiło wyniki drugiej edycji konkursu na polsko-litewskie projekty naukowe. Wśród laureatów są naukowcy z Ośrodka Badań nad Migracjami oraz Wydziału Fizyki Uniwersytetu Warszawskiego.

DAINA to konkurs organizowany przez Narodowe Centrum Nauki i Litewską Radę Naukową (Research Council of Lithuania RCL, w j. litewskim: Lietuvos mokslo taryba, LMT). Adresowany jest do polsko-litewskich zespołów badawczych realizujących projekty zaplanowane na dwa lub trzy lata. Kierownikiem polskiego zespołu może zostać osoba posiadająca co najmniej stopień doktora.

W maju ogłoszono wyniki drugiej edycji konkursu. Wśród nagrodzonych są dwa zespoły, w których pracują naukowcy z UW. Realizowane przez nich projekty to:
  • „Mobilność, migracje i epidemia COVID-19: zarządzanie sytuacją nadzwyczajną na Litwie i w Polsce”; kierownicy: dr Marta Jaroszewicz (Ośrodek Badań nad Migracjami UW), dr Dovilė Jakniūnaitė (Vilnius University); przyznane środki: 785 060 zł,
  • „Znaczenie transportu dalekiego zasięgu emisji spalania biomasy dla lokalnego smogu w środowiskach miejskich (BIOSURE)”; kierownicy: dr hab. Iwona Sylwia Stachlewska (Wydział Fizyki UW), dr Steigvilė Byčenkienė (State Research Institute Center for Physical Sciences and Technology); przyznane środki: 1 047 222 zł.

Spośród 133 zgłoszeń do finansowania w konkursie DAINA 2 zakwalifikowano 11 projektów na łączną kwotę 11 691 311 zł. Laureaci reprezentujący nauki humanistyczne, społeczne i o sztuce zbadają m. in. mobilność, migracje i epidemię COVID-19 pod kątem zarządzania sytuacją nadzwyczajną na Litwie i w Polsce. Przedstawiciele nauk o życiu przyjrzą się m.in. manipulacji oporności lekowej w komórkach nowotworowych poprzez nanosekundowe, asymetryczne sekwencje impulsów. Wśród projektów z dziedziny nauk ścisłych i technicznych wyszczególnionych na liście rankingowej znalazły się m.in. badania znaczenia transportu dalekiego zasięgu emisji spalania biomasy dla lokalnego smogu w środowiskach miejskich.

 

Szczegółowe informacje i pełne listy rankingowe znajdują się na stronie NCN >>

230. rocznica uchwalenia Konstytucji 3 Maja

pon., 2021-05-03 12:09
Tradycją uniwersytecką jest świętowanie rocznicy uchwalenia Konstytucji 3 Maja w Ogrodzie Botanicznym UW, gdzie król Stanisław Poniatowski wmurował kamień węgielny pod budowę Świątyni Najwyższej Opatrzności jako wotum wdzięczności.

W 2021 roku przypada 230. rocznica uchwalenia Konstytucji 3 Maja. „3 maja 1791 roku Sejm Królestwa Polskiego i Wielkiego Księstwa Litewskiego uchwalił Konstytucję 3 Maja – niosącą gwarancje swobód obywatelskich, tradycje chrześcijańskie, tolerancję i wartości Oświecenia, która stała się dokumentem tworzącym późniejszą tożsamość suwerennego narodu. Uchwalona jako pierwsza w Europie i druga na świecie Ustawa Rządowa stanowiła dowód głębokiego patriotyzmu oraz zrozumienia spraw obywatelskich i społecznych” ─ tymi słowami rozpoczyna się uchwała Sejmu RP, zgodnie z którą rok 2021 został ustanowiony rokiem Konstytucji 3 Maja.

 

Przy ruinach Świątyni Opatrzności

Jak co roku, choć tym razem w innej formie, bo wirtualnie spotkali się przedstawiciele: społeczności akademickiej, władz Uniwersytetu Warszawskiego i Ogrodu Botanicznego UW, by upamiętnić tę ważną rocznicę. 3 maja to również dobry moment, aby przypomnieć o szczególnym miejscu na Uniwersytecie ─ o ruinach Świątyni Opatrzności Bożej, które znajdują się na terenie Ogrodu Botanicznego UW. To właśnie tutaj, w pierwszą rocznicę uchwalenia Konstytucji 3 Maja, król Stanisław August Poniatowski wmurował kamień węgielny pod budowę Świątyni Najwyższej Opatrzności. Świątynia miała zostać wzniesiona jako wotum wdzięczności za konstytucję z 1791 roku.

 

 

 

W nagraniu z tegorocznej uroczystości udział wzięli: prof. Alojzy Z. Nowak, rektor UW, prof. Marcin Zych, dyrektor Ogrodu Botanicznego UW oraz prof. Marcin Wiącek z Wydziału Prawa i Administracji UW, który specjalnie na tę okazję przygotował wykład zatytułowany „Konstytucja 3 Maja jako ustawa zasadnicza”.

Morska symbioza sprzed 270 milionów lat

pt., 2021-04-30 12:01
Dr hab. Mikołaj Zapalski z Wydziału Geologii UW razem z naukowcami z Japonii i Polski odkryli w wodach Pacyfiku morskie zwierzęta – liliowce – porastane przez koralowce. Takie symbiozy znane były z mórz paleozoicznych, ale wydawało się, że są wymarłe. Badacze opisali ekologiczną „żywą skamieniałość”, która nie była spotykana w morzach od 273 milionów lat. Artykuł naukowców został opublikowany w czasopiśmie „Palaeogeography, Palaeoclimatology, Palaeoecology”.

Dna paleozoicznych mórz zamieszkiwały liczne organizmy oddziałujące na siebie w różny sposób. Jedną z bardzo częstych interakcji były związki koralowców z liliowcami – morskimi, osiadłymi zwierzętami, przypominającymi kwiaty. Koralowce porastały łodygi liliowców, dzięki czemu były wyniesione powyżej dna. To pozwalało im na łatwiejsze wychwytywanie cząstek pokarmowych.

 

Skamieniałości liliowców z koralowcami znajdowane są bardzo często w skałach paleozoicznych, jednak najmłodsze pochodzą sprzed około 273 milionów lat. Mimo, iż w późniejszych morzach pospolite były zarówno jedne, jak i drugie organizmy, to tego typu skamieniałości nie są znane z młodszych skał, nie były również znane ze współczesnych mórz.

 

W opublikowanym w czasopiśmie „Palaeogeography, Palaeoclimatology, Palaeoecology” artykule dr hab. Mikołaj Zapalski z Wydziału Geologii UW razem ze współpracownikami z Japonii i Polski opisali ekologiczną „żywą skamieniałość” – koralowce bezszkieletowe porastające łodygi liliowców, których nie spotkano od 273 milionów lat. Badane zwierzęta wyłowione zostały z głębokości rzędu 100 metrów przy pacyficznych wybrzeżach wysp Honsiu i Sikoku. Badania prowadzono m.in. przy użyciu mikrotomografu komputerowego. Wyniki pokazały, że w przeciwieństwie do swoich paleozoicznych odpowiedników, dzisiejsze koralowce nie modyfikowały szkieletu swoich gospodarzy. Mimo takich różnic w zapisie szkieletowym odkryte zespoły koralowiec-liliowiec mogą służyć jako model odpowiadających im paleozoicznych interakcji.

 

Badania dotyczące morskiej symbiozy zostały opublikowane w czasopiśmie „Palaeogeography, Palaeoclimatology, Palaeoecology”. Wzięli w nich udział również prof. James. D. Reimer, dr Hiroki Kise oraz dr Takato Izumi z University of the Ryukyus, dr Ryuta Yoshida z Ochanomizu University i dr inż. Marek Dohnalik z Instytutu Nafty i Gazu – Państwowego Instytutu Badawczego.

Artykuł w „Palaeogeography, Palaeoclimatology, Palaeoecology”

Zapalski, M. K., Kise, H., Dohnalik, M., Yoshida, R., Izumi, T., & Reimer, J. D. (2021). Hexacoral-crinoid associations from the modern mesophotic zone: Ecological analogues for Palaeozoic associations. „Palaeogeography, Palaeoclimatology, Palaeoecology”, 110419.

Dni wolne od zajęć w maju

czw., 2021-04-29 17:37
Zgodnie z postanowieniem rektora UW z dnia 10 lipca 2020 r. w sprawie określenia organizacji roku akademickiego 2020/2021 na Uniwersytecie Warszawskim 7 i 8 maja są dniami wolnymi od zajęć dydaktycznych.

 

Postanowienie rektora UW z 10 lipca 2020 r. w sprawie określenia organizacji roku akademickiego 2020/2021 na Uniwersytecie Warszawskim (pdf) >>

Polska: klimat i energia

czw., 2021-04-29 14:57
29 kwietnia na Uniwersytecie Warszawskim odbyło się seminarium „Polska: klimat i energia. Mapowanie problemów”. Było to pierwsze z cyklu spotkań, których celem jest identyfikacja problemów i zagrożeń związanych ze zmianą klimatu oraz degradacją środowiska naturalnego i ukierunkowanie działań UW by skutecznie się im przeciwstawiać.

Spotkanie odbyło się z inicjatywy prof. Ewy Krogulec, prorektor UW ds. rozwoju, która pełni na uczelni także rolę przewodniczącej Zespołu rektorskiego ds. ekologii i kryzysu klimatycznego.

 

W dyskusji, która toczyła się w formule okrągłego stołu wzięli udział m.in.: prof. Alojzy Nowak, rektor UW, Michał Kurtyka, minister klimatu i środowiska, prof. Krzysztof Szamałek, geolog z Wydziału Geologii UW, Jarosław Pietras, były minister do spraw europejskich oraz Łukasz Lisicki pracujący w Komisji Europejskiej w Dyrekcji Generalnej ds. Energii.

 

– Wnioski z tej jak i kolejnych dyskusji będą podstawą do budowania tożsamości merytoryczno-edukacyjnego centrum badań środowiskowych i proekologicznych, którego powstanie jest planowane na UW. Centrum zajmie się prowadzeniem badań i formułowaniem merytorycznych rekomendacji dotyczących reagowania na zmiany cywilizacyjne, przede wszystkim w zakresie środowiska i klimatu. Najważniejszą kwestią jest zdefiniowanie jak Uniwersytet Warszawski może pomóc w działaniach na rzecz środowiska w szerszym kontekście – podkreśla prof. Ewa Krogulec, prorektor UW ds. rozwoju.

Studenci pomagają seniorom

czw., 2021-04-29 13:59
„Dziadkowie biznesu” to projekt społeczny studentów Wydziału Zarządzania UW. Promują w mediach społecznościowych przedsiębiorczość osób starszych, zwłaszcza tych, które nie radzą sobie z kryzysem spowodowanym pandemią. Dzięki ich działaniom do sklepów, które miały zostać zamknięte, ustawiają się kolejki.

Projekt powstał w kwietniu 2021 roku w ramach programu „Zwolnieni z teorii”. Studenci publikują w mediach społecznościowych informacje na temat biznesów prowadzonych przez seniorów z całej Polski, którzy często są wykluczeni cyfrowo i nie mieli okazji reklamować swojej działalności w internecie.  W swoich wpisach przedstawiają krótką historię danego przedsiębiorstwa, zakres usług oraz adres, pod którym działa. Obserwatorów zachęcają do odwiedzania i wspierania działalności seniorów oraz do dzielenia się przykładami miejsc, które prowadzą starsze osoby.

 

Jak powstał pomysł na taki projekt? W ramach zaliczenia przedmiotu mieliśmy stworzyć projekt kampanii społecznej. Nasza uwaga została skierowana w stronę seniorów i zdecydowaliśmy się zająć problemem wykluczenia cyfrowego osób starszych. Tak powstała ta inicjatywa. Wyszukujemy biznesy prowadzone przez seniorów, którzy nie prowadzą żadnej kampanii promocyjnej czy marketingu w mediach społecznościowych – mówi Jan Bawolik, student 1. roku zarządzania na UW, współautor projektu.

 

Rozpoczynając swój projekt, studenci nie wiedzieli, czy uda im się osiągnąć wyznaczone cele i zaliczyć przedmiot.  W ciągu kilku tygodni akcja nabrała tempa i zyskała zainteresowanie mediów ogólnopolskich. Studenci otrzymują też dużo wsparcia od innych internautów, którzy chwalą ich za inicjatywę. 

 

– Do tej pory opisaliśmy 16 historii na Facebooku, Instagramie, Tik-Toku i Twitterze i codziennie opisujemy kolejne. Udało nam się dotrzeć do bardzo dużej liczby odbiorców. Na Instagramie mamy prawie 35 tysięcy obserwujących, na Facebooku nasze posty docierają do prawie 800 tys. osóbdodaje Jan Bawolik.

 

Na początku nie wszyscy seniorzy wierzyli w siłę mediów społecznościowych. Z czasem zaufali studentom i przekonali się, że akcja przynosi efekty.

 

Satysfakcja jest ogromna. Szczególnie, kiedy kontaktujemy się z naszymi seniorami, o których pisaliśmy i słyszymy od nich, że ustawiają się do nich kolejki, a myśleli już o zamknięciu biznesu. Kiedy widzimy, ze nasz projekt faktycznie działa, to jest to dla nas motywujące. Widzimy też po reakcji osób, które nas obserwują, że jest to przydatna inicjatywa. To są rzeczy, które popychają nas do przodu i sprawiają, że chcemy dalej pomagać i nie przestawać – zaznacza współautor projektu.

 

Projekt można wesprzeć, korzystając z usług proponowanych przez seniorów lub dokonując wpłaty na internetową zbiórkę, którą prowadzą studenci. Zebrane fundusze posłużą na finansowanie płatnej promocji kolejnych miejsc. Link do zbiórki >>

 

Studenci, zainspirowani pozytywnym odbiorem, chcą rozszerzać swoją działalność w przyszłości. W planach mają założenie fundacji, aby dalej pomagać starszym przedsiębiorcom. 

 

Strony

Samorząd Studentów Wydziału Prawa 
i Administracji UW  
Krakowskie Przedmieście 26/28 
00-927 Warszawa

© 2015 Samorząd Studentów WPiA UW. Wszelkie prawa zastrzeżone.